Pedagogika a kwalifikacje nauczycielskie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2024.9.13

Słowa kluczowe:

pedagogika, kwalifikacje nauczycielskie, nauczyciel, studia pedagogiczne, praktyki pedagogiczne

Abstrakt

Artykuł wyjaśnia zakres kwalifikacji nauczycielskich absolwentów pedagogiki w świetle najnowszych aktów prawnych. Tekst rozstrzyga wątpliwości, z którymi muszą się mierzyć obecni studenci pedagogiki oraz władze uczelni, próbujące dostosować programy kształcenia do najnowszych wymagań. Analiza specyficznych zapisów rozporządzenia prowadzi co konkluzji, że najnowsze wymagania wprowadzają dużo chaosu i niepewności, pozbawiając całe grupy studentów kwalifikacji pedagogicznych. Na ironię zakłada fakt, że w założeniu ostatnie rozporządzenia miały uporządkować formalnie kwestię kwalifikacji nauczycielskich. Konkluzje są szczególnie istotne dla kandydatów na studia z pedagogiki oraz obecnych studentów, którzy planują związać swoją przyszłość z pracą nauczyciela. Artykuł wyjaśnia która ze specjalności na kierunku pedagogika i w jakim zakresie uprawnia do wykonywania zawodu nauczyciela.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Aleksander Kobylarek - University of Wrocław, Institute of Pedagogy, ul. Dawida 1/3

PhD in humanities, assistant professor at the University of Wrocław (Poland) in Departament of Pedagogy, manager of the University of the Third Age in the University of Wrocław up to 2016, author of more than 100 scientific publications, including articles, books, chapters, editor-in-chief of international scientific "Journal of Education Culture and Society" and "Ogrody Nauk i Sztuk (Gardens of Science and Arts).

Bibliografia

Kobylarek, A. (2004). Absolwenci uniwersytetu w transformującym się społeczeństwie. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kobylarek, A. (2008). Polskie kontrowersje wokół Procesu Bolońskiego. W W. Bokajło & A. Wiktorska-Święcka (Red.), Edukacja w Polsce wobec wyzwań konkurencyjności Unii Europejskiej (pp. 83-93). Atut.

Kobylarek, A. (2017). Polish Humboldtian University in the Face of Paradigmatic Change. Cambridge Scholars Publishing.

Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2017, sierpień). Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017 poz. 1575). https://isap.sejm.gov.pl/isap.Nsf/download.xsp/WDU20170001575/O/D20171575.pdf

Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2023, wrzesień). Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2023 2023 poz. 2102). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230002102/O/D20232102.pdf

Pobrania

Opublikowane

2024-08-09

Jak cytować

[1]
Kobylarek, A. 2024. Pedagogika a kwalifikacje nauczycielskie. Ogrody Nauk i Sztuk. 14, 14 (sie. 2024), 9–13. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2024.9.13.

Numer

Dział

Artykuł wprowadzający