Edukacja w czasach zarazy. Przypadek uniwersytetu

  • Aleksander Kobylarek University of Wrocław, Institute of Pedagogy, ul. Dawida 1/3
Słowa kluczowe: uniwersytet humboldtowski, pandemia, COVID-19, feudalizm akademicki, dydaktyka akademicka, społeczeństwo sieciowe, kształcenie zdalne

Abstrakt

Esej zbiera i systematyzuje uwagi na temat wpływu pandemii koronawirusa na pracę polskich uczelni. Autor korzystając z własnego doświadczenia, doniesień medialnych oraz pierwszych, mniej usystematyzowanych analiz naukowych, stara się zebrać najważniejsze skutki oraz przeanalizować różnego rodzaju słabości systemowe, które obnażyła pandemia. Tłem dla wyszczególnionych problemów w sferze kształcenia akademickiego autor uczynił problemy organizacyjne i wyzwania naukowe, jakie w tym czasie stanęły przed polskimi uczelniami. Artykuł zawiera propozycje zmian jak również wskazuje te obszary działalności uczelni, które wymagają szczególnej uwagi na przyszłość.

Biogram autora

Aleksander Kobylarek, University of Wrocław, Institute of Pedagogy, ul. Dawida 1/3

PhD in humanities, assistant professor at the University of Wrocław (Poland) in Departament of Pedagogy, manager of the University of the Third Age in the University of Wrocław up to 2016, author of more than 100 scientific publications, including articles, books, chapters, editor-in-chief of international scientific "Journal of Education Culture and Society" and "Ogrody Nauk i Sztuk (Gardens of Science and Arts).

Bibliografia

Błaszczyński, K. (2013). Zmierzch bogów – o zasadności likwidacji habilitacji i profesury w Polsce i krajach europejskich [The twilight of the Gods – on the validity of the abolition of habilitation and professorships in Poland and European countries]. Ogrody Nauk i Sztuk(3), pp. 54-63.

Goćkowski, J. (1998). Grupy ethosowe świata ludzi nauki [Ethical groups in the world of academic staff]. In J. Baradziej, & J. Goćkowski, Rozważania o tradycji i ethosie [Reflections on tradition and ethics] (pp. 301-325). Kraków: Baran i Suszyński.

Jashapara, A. (2004). Knowledge Management: An Integrated Approach. Essex : Pearson Education.

Jaskólska, J. (2018). Kształtowanie wizerunku uczelni w otoczeniu międzynarodowym. Marketing i Rynek(12), strony 199-212.

Kaliszewska-Czeremska, K., & Matejczuk, J. (2013). E-LEARNING JAKO NOWE ŚRODOWISKO EDUKACJI:SPOTKANIE UCZNIA I NAUCZYCIELA. Studia Edukacyjne(27), strony 219-236.

Kobylarek, A. (2015). The Internet as a new chance for academic communities. Journal of Education Culture and Society (1), pp. 5-8.

Kobylarek, A. (2016). Uniwersytet wobec konieczności paradygmatycznej zmiany. Wrocław: Argi Druk.

Kobylarek, A. (2017). Scientific communication. Journal of Education Culture and Society, pp. 5-8.

Lasinska, K. (2013). Social Capial in Eastern Europe. Poland an Exception? Cham: Springer International.

Moher, D., Bouter, L., Kleinert, S., Glasziou, P., Sham, M. H., Barbour, V., . . . Dirnagl, U. (2020, 07 16). The Hong Kong Principles for assessing researchers: Fostering research integrity. Pobrano z lokalizacji Plos Biology: https://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.3000737

Płuciennik, J. (2020, 07 17). Szkiełko i oko. Pobrano z lokalizacji jaroslawpluciennik.com: https://jaroslawpluciennik.com/2020/07/17/szkielko-i-oko/?fbclid=IwAR0kGh-Hg2rfYI9JAzEKKTU0a-jGsMAIvtpLU59m7YlTw_kCRanWYDhTON4

Pyżalski, J., & Poleszak, W. (2020). Relacje przede wszystkim- nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone. W J. Pyżalski (red.). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Warszawa: EduAkcja.

Skarżyński, S. (2020). Uniwersytet w Cambridge zamyka drzwi. Do lata 2021 r. zajęcia będą online. Pobrano z lokalizacji wyborcza.pl: https://wyborcza.pl/7,75399,25960420,uniwersytet-w-cambridge-zamyka-drzwi-do-lata-2021-r-zajecia.html

Opublikowane
2020-07-25
Jak cytować
[1]
Kobylarek, A. 2020. Edukacja w czasach zarazy. Przypadek uniwersytetu. Ogrody Nauk i Sztuk. 10, (lip. 2020), 7-13. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2020.7.13.
Dział
Artykuł wprowadzający