Edukacja w czasach zarazy. Przypadek uniwersytetu
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2020.7.13Słowa kluczowe:
uniwersytet humboldtowski, pandemia, COVID-19, feudalizm akademicki, dydaktyka akademicka, społeczeństwo sieciowe, kształcenie zdalneAbstrakt
Esej zbiera i systematyzuje uwagi na temat wpływu pandemii koronawirusa na pracę polskich uczelni. Autor korzystając z własnego doświadczenia, doniesień medialnych oraz pierwszych, mniej usystematyzowanych analiz naukowych, stara się zebrać najważniejsze skutki oraz przeanalizować różnego rodzaju słabości systemowe, które obnażyła pandemia. Tłem dla wyszczególnionych problemów w sferze kształcenia akademickiego autor uczynił problemy organizacyjne i wyzwania naukowe, jakie w tym czasie stanęły przed polskimi uczelniami. Artykuł zawiera propozycje zmian jak również wskazuje te obszary działalności uczelni, które wymagają szczególnej uwagi na przyszłość.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Błaszczyński, K. (2013). Zmierzch bogów – o zasadności likwidacji habilitacji i profesury w Polsce i krajach europejskich [The twilight of the Gods – on the validity of the abolition of habilitation and professorships in Poland and European countries]. Ogrody Nauk i Sztuk(3), pp. 54-63.
Goćkowski, J. (1998). Grupy ethosowe świata ludzi nauki [Ethical groups in the world of academic staff]. In J. Baradziej, & J. Goćkowski, Rozważania o tradycji i ethosie [Reflections on tradition and ethics] (pp. 301-325). Kraków: Baran i Suszyński.
Jashapara, A. (2004). Knowledge Management: An Integrated Approach. Essex : Pearson Education.
Jaskólska, J. (2018). Kształtowanie wizerunku uczelni w otoczeniu międzynarodowym. Marketing i Rynek(12), strony 199-212.
Kaliszewska-Czeremska, K., & Matejczuk, J. (2013). E-LEARNING JAKO NOWE ŚRODOWISKO EDUKACJI:SPOTKANIE UCZNIA I NAUCZYCIELA. Studia Edukacyjne(27), strony 219-236.
Kobylarek, A. (2015). The Internet as a new chance for academic communities. Journal of Education Culture and Society (1), pp. 5-8.
Kobylarek, A. (2016). Uniwersytet wobec konieczności paradygmatycznej zmiany. Wrocław: Argi Druk.
Kobylarek, A. (2017). Scientific communication. Journal of Education Culture and Society, pp. 5-8.
Lasinska, K. (2013). Social Capial in Eastern Europe. Poland an Exception? Cham: Springer International.
Moher, D., Bouter, L., Kleinert, S., Glasziou, P., Sham, M. H., Barbour, V., . . . Dirnagl, U. (2020, 07 16). The Hong Kong Principles for assessing researchers: Fostering research integrity. Pobrano z lokalizacji Plos Biology: https://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.3000737
Płuciennik, J. (2020, 07 17). Szkiełko i oko. Pobrano z lokalizacji jaroslawpluciennik.com: https://jaroslawpluciennik.com/2020/07/17/szkielko-i-oko/?fbclid=IwAR0kGh-Hg2rfYI9JAzEKKTU0a-jGsMAIvtpLU59m7YlTw_kCRanWYDhTON4
Pyżalski, J., & Poleszak, W. (2020). Relacje przede wszystkim- nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone. W J. Pyżalski (red.). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Warszawa: EduAkcja.
Skarżyński, S. (2020). Uniwersytet w Cambridge zamyka drzwi. Do lata 2021 r. zajęcia będą online. Pobrano z lokalizacji wyborcza.pl: https://wyborcza.pl/7,75399,25960420,uniwersytet-w-cambridge-zamyka-drzwi-do-lata-2021-r-zajecia.html