Brak. Edukacja w zamętach i odmętach
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2021.7.12Słowa kluczowe:
pedagogika, kompetencje kluczowe, priorytety edukacji, szkołaAbstrakt
Artykuł podejmuje problem redefinicji najważniejszych priorytetów edukacji w świecie pandemicznym i postpandemicznym. Według autora pandemia obnażyła braki w zakresie wartości naczelnych w obszarze edukacji. Diagnoza sprowadza się do przeładowania treściami programów kształcenia oraz nadmiernej szczegółowości, która powoduje, że zostały utracone (lub odeszły na dalszy plan) najważniejsze cele edukacji, jakimi są rozwój intelektualny, dbałość o środowisko, trenowanie umiejętności radzenia sobie w życiu. Krótka lista najważniejszych priorytetów zaczyna się od edukacji obywatelskiej, gdyż nieodpowiedzialność jest przyczyną niewłaściwych wyborów w każdej sferze, poprzez kompetencje kluczowe do edukacji ekologicznej. Artykuł podejmuje również problem słabości pedagogiki i wpływu jej niskiej pozycji wśród innych nauk na niedowartościowanie edukacji i rozwoju. Według autora wartość pedagogiki i edukacji w społeczeństwie jest ściśle skorelowana z dobrobytem tego społeczeństwa i jakością życia obywateli.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Applebaum, A. (2020). Twilight of Democracy: The Seductive Lure of Authoritarianism. New York: Doubleday Books.
Benda, J. (1928). The Treason of the Intellectuals. New Brunswick and London: Transaction Publishers.
Błaszczyński, K. (2013). Zmierzch bogów – o zasadności likwidacji habilitacji i profesury w Polsce i krajach europejskich [The twilight of the Gods – on the validity of the abolition of habilitation and professorships in Poland and European countries]. Ogrody Nauk i Sztuk(3), pp. 54-63.
Harari, Y. N. (2018). 21 Lessons for the 21st Century. New York: Spiegel & Grau, Jonathan Cape.
Kobylarek, A. (2017). Nauka sfeudalizowana. O wątpliwych kryteriach oceny osiągnięć naukowych. Ogrody Nauk i Sztuk, 7(7), strony 9-13.
Kobylarek, A. (2019). Education in the post-scientific culture. Journal of Education Culture and Society(1), strony 5-13.
Kobylarek, A. (2021). Post-pandemic challenges for learning communities. Journal of Education, Culture and Society, 12(1), pp. 5-11.
Kobylarek, A., Jakubowska, L., & Błaszczyński, K. (2021). Potrzeby szkoleniowe w zakresie kompetencji kluczowych osób dorosłych. Andragogy Adult Education and Social Marketing, 1(1).
Reykowski, J. (2020). Disenchantment with Democracy: A Psychological Perspective. Oxford University Press.
Sokal, A., & Bricmont, J. (1998). Fashionable Nonsense: Postmodern Intellectuals Abuse of Science. New York: Picador.
Śliwerski, B. (2018). Habilitacja. Diagnoza Procedury Etyka Postulaty. Kraków: Impuls.
Wojciszke, B., & Rotkiewicz, M. (2018). Homo nie całkiem sapiens. Sopot: Smak Słowa
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Aleksander Kobylarek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.