Brak. Edukacja w zamętach i odmętach

Autor

  • Aleksander Kobylarek Instytut Pedagogiki Uniwerystetu Wrocławskiego

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2021.7.12

Słowa kluczowe:

pedagogika, kompetencje kluczowe, priorytety edukacji, szkoła

Abstrakt

Artykuł  podejmuje problem redefinicji najważniejszych priorytetów edukacji w świecie pandemicznym i postpandemicznym. Według autora pandemia obnażyła braki w zakresie wartości naczelnych w obszarze edukacji. Diagnoza sprowadza się do przeładowania treściami programów kształcenia oraz nadmiernej szczegółowości, która powoduje, że zostały utracone (lub odeszły na dalszy plan) najważniejsze cele edukacji, jakimi są rozwój intelektualny, dbałość o środowisko, trenowanie umiejętności radzenia sobie w życiu. Krótka lista najważniejszych priorytetów zaczyna się od edukacji obywatelskiej, gdyż nieodpowiedzialność jest przyczyną niewłaściwych wyborów w każdej sferze, poprzez kompetencje kluczowe do edukacji ekologicznej. Artykuł podejmuje również problem słabości pedagogiki i wpływu jej niskiej pozycji wśród innych nauk na niedowartościowanie edukacji i rozwoju.   Według autora wartość pedagogiki i edukacji w społeczeństwie jest ściśle skorelowana z dobrobytem tego społeczeństwa i jakością życia obywateli.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Aleksander Kobylarek - Instytut Pedagogiki Uniwerystetu Wrocławskiego

PhD in humanities, assistant professor at the University of Wrocław (Poland) in Departament of Pedagogy, manager of the University of the Third Age in the University of Wrocław up to 2016, author of more than 100 scientific publications, including articles, books, chapters, editor-in-chief of international scientific "Journal of Education Culture and Society" and "Ogrody Nauk i Sztuk (Gardens of Science and Arts).

Bibliografia

Applebaum, A. (2020). Twilight of Democracy: The Seductive Lure of Authoritarianism. New York: Doubleday Books.

Benda, J. (1928). The Treason of the Intellectuals. New Brunswick and London: Transaction Publishers.

Błaszczyński, K. (2013). Zmierzch bogów – o zasadności likwidacji habilitacji i profesury w Polsce i krajach europejskich [The twilight of the Gods – on the validity of the abolition of habilitation and professorships in Poland and European countries]. Ogrody Nauk i Sztuk(3), pp. 54-63.

Harari, Y. N. (2018). 21 Lessons for the 21st Century. New York: Spiegel & Grau, Jonathan Cape.

Kobylarek, A. (2017). Nauka sfeudalizowana. O wątpliwych kryteriach oceny osiągnięć naukowych. Ogrody Nauk i Sztuk, 7(7), strony 9-13.

Kobylarek, A. (2019). Education in the post-scientific culture. Journal of Education Culture and Society(1), strony 5-13.

Kobylarek, A. (2021). Post-pandemic challenges for learning communities. Journal of Education, Culture and Society, 12(1), pp. 5-11.

Kobylarek, A., Jakubowska, L., & Błaszczyński, K. (2021). Potrzeby szkoleniowe w zakresie kompetencji kluczowych osób dorosłych. Andragogy Adult Education and Social Marketing, 1(1).

Reykowski, J. (2020). Disenchantment with Democracy: A Psychological Perspective. Oxford University Press.

Sokal, A., & Bricmont, J. (1998). Fashionable Nonsense: Postmodern Intellectuals Abuse of Science. New York: Picador.

Śliwerski, B. (2018). Habilitacja. Diagnoza Procedury Etyka Postulaty. Kraków: Impuls.

Wojciszke, B., & Rotkiewicz, M. (2018). Homo nie całkiem sapiens. Sopot: Smak Słowa

Pobrania

Opublikowane

2021-08-26

Jak cytować

[1]
Kobylarek, A. 2021. Brak. Edukacja w zamętach i odmętach. Ogrody Nauk i Sztuk. 11, 11 (sie. 2021). DOI:https://doi.org/10.15503/onis2021.7.12.

Numer

Dział

Artykuł wprowadzający