Pedagogy as a field of study and teaching qualifications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2024.9.13

Keywords:

pedagogika, kwalifikacje nauczycielskie, nauczyciel, studia pedagogiczne, praktyki pedagogiczne

Abstract

The paper explains the scope of teaching qualifications of pedagogy graduates in light of the latest legal acts. The text resolves doubts faced by the current pedagogy students and university authorities trying to adapt the curriculum to the newest requirements. Analysis of the peculiar provisions of regulations leads to the conclusion that the latest requirements introduce a lot of chaos and uncertainty, thus starving whole groups of students of pedagogical qualifications. It is very ironic that, assumedly, the latest regulations had to sort out formally the matter of teaching qualifications. Conclusions are significant for candidates for pedagogical studies and the current students who plan their future in the work of a teacher. The paper explains which of the specialisations in the field of pedagogy and to what extent entitles the students to practice as teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aleksander Kobylarek, University of Wrocław, Institute of Pedagogy, ul. Dawida 1/3

PhD in humanities, assistant professor at the University of Wrocław (Poland) in Departament of Pedagogy, manager of the University of the Third Age in the University of Wrocław up to 2016, author of more than 100 scientific publications, including articles, books, chapters, editor-in-chief of international scientific "Journal of Education Culture and Society" and "Ogrody Nauk i Sztuk (Gardens of Science and Arts).

References

Kobylarek, A. (2004). Absolwenci uniwersytetu w transformującym się społeczeństwie. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kobylarek, A. (2008). Polskie kontrowersje wokół Procesu Bolońskiego. W W. Bokajło & A. Wiktorska-Święcka (Red.), Edukacja w Polsce wobec wyzwań konkurencyjności Unii Europejskiej (pp. 83-93). Atut.

Kobylarek, A. (2017). Polish Humboldtian University in the Face of Paradigmatic Change. Cambridge Scholars Publishing.

Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2017, sierpień). Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017 poz. 1575). https://isap.sejm.gov.pl/isap.Nsf/download.xsp/WDU20170001575/O/D20171575.pdf

Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2023, wrzesień). Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2023 2023 poz. 2102). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230002102/O/D20232102.pdf

Published

2024-08-09

How to Cite

[1]
Kobylarek, A. 2024. Pedagogy as a field of study and teaching qualifications. Gardens of Science and Arts. 14, 14 (Aug. 2024), 9–13. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2024.9.13.