Pedagogika. Międzypokoleniowy dystans i nowa kontrreformacja
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2022.9.14Słowa kluczowe:
priorytety edukacji, wojna ideologiczna, dziadersi, opór, filozofia nauki, Margaret MeadAbstrakt
Artykuł podejmuje problem różnic pokoleniowych w podejściu do wiedzy i nauki oraz wpływu ideologii na zepsucie tych dwu wymiarów życia społecznego. Autor stawia tezę, iż zróżnicowane podejście do nauki i edukacji ma charakter systemowy i w dużym stopniu jest uwarunkowane generacyjnie. Oddziaływanie ideologiczne starszego pokolenia, reprezentującego jednocześnie władzę pastoralną, ideologię i pedagogizowanie rzeczywistości zostało przeciwstawione pokoleniom młodszym- wstępującym, które opierają się cynicznemu kłamstwu. Nowa ideologiczna kontrreformacja jest postrzegana jako próba powrotu do idei społeczeństwa postfiguratywnego, tradycyjnego, z uporządkowanymi wzorami kultury. Autor stoi na stanowisku, że przedłużanie takiej nowej kontrreformacji wiązać się będzie tylko z wielowymiarowymi stratami (moralnymi, ekonomicznymi, kulturowymi, cywilizacyjnymi, wizerunkowymi). W związku z tym należy przeciwstawić się zapałowi kontrreformatorów i odrzucić ideologiczne więzy na rzecz racjonalności. Uzdrowienie nauki i edukacji poprzez umiędzynarodowienie i odpolitycznienie stanowi jedyną właściwą drogę do tego celu. A pokolenia wstępujące są właściwymi aktorami, jedynymi możliwymi do stawienia oporu kłamstwu i wprowadzania racjonalności w prefiguratywnym świecie.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Baron-Cohen, S. (2015). Teoria zła. Sopot: Smak Słowa.
Benda, J. (1928). The Treason of the Intellectuals. New Brunswick and London: Transaction Publishers.
Błaszczyński, K. (2014). Konsekwencje globalistycznego modelu nauki. Ogrody Nauk i Sztuk, 13-22.
Fukuyama, F. (1996). Koniec historii. Poznań: Zysk i S-ka.
Goćkowski, J. (1998). Grupy ethosowe świata ludzi nauki [Ethical groups in the world of academic staff]. In J. Baradziej, & J. Goćkowski, Rozważania o tradycji i ethosie [Reflections on tradition and ethics] (pp. 301-325). Kraków: Baran i Suszyński.
Kobylarek, A. (2020). The pedagogy of shame. Education in the face of the demokratur of ignoramuses. Journal of Education Culture and Society(1), pp. 5-12.
Mead, M. (1970). Culture and Commitment. New York: Garden City.
Melosik, Z. (2002). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy [The university and society. Discourses on freedom. knowledge and power]. Poznań: Wolumin.
Pinker, S. (2021). Rationality: what it is, why it seems scarce, why it matters. Viking.
Stawiszyński, T. (2021). Co robić przed końcem świata? Warszawa: Wydawnictwo Agora.
Toffler, A. (1991). Powershift: Knowledge, Wealth, and Violence at the Edge of the 21st Century. New York: Bantam Books.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Aleksander Kobylarek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.