Education in an Age of Stupidity
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2019.11.20Keywords:
fourth wave, post-scientific society, emancipatory education, Intenet society, education of citizensAbstract
The aim of this essay is to determine the chances of particular types of education in overcoming a society riven with stupidity. The widely expressed doubts of many intellectuals in education are connected with an exaggerated image of fundamental deficiencies in this area presented by the media. The author draws attention to several areas and truths from which it is necessary to rebuild trust in education, as well as the latest concepts in education. The article concentrates on discussing a method of creating a new network of autotelic values in education, engendering respect in a healthy process of inclusive communication, and the role of science and new communities in creating basic education in a society opposed to stupidity.
Downloads
References
Baran, B. (2003). Postmodernizm i końce wieku. Kraków: Inter Esse.
Baudrillard, J. (1994). Simulacra and Simulation. University of Michigan Press .
Bauman, Z. (1998). Prawodawcy i tłumacze. Warszawa: IFIS PAN.
Berne, E. (2007). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Błaszczyński, K. (2013). Zmierzch bogów – o zasadnościlikwidacji habilitacji i profesury wPolsce i krajach europejskich. Ogrody Nauk i Sztuk(3), strony 54-63.
Burszta, W. J. (1998). Antropologia kultury. Poznań: Zysk i S-ka.
Castells, M. (2009). Siła tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Collins, H. (2018). Czy wszyscy jesteśmy ekspertami? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Furedi, F. (2014). Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Harwas- Napierała, B. i Trempała, J. (2004). Psychologia rozwoju człowieka - część 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.
Huntington, S. P. (2018). Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego. Poznań: Zysk i S-ka.
Jashapara, A. (2014). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE.
Keyes, R. (2017). Czas postprawdy. Nieszczerość i oszustwa w codziennym życiu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kobylarek, A. (2002). Uniwersytet-zarys ewolucji idei podstawowej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe(1), strony 90-100.
Kobylarek, A. (2009). Kompetencje komunikacyjne w systemie umiejętności nauczyciela akademickiego. W K. Błaszczyk, M. Drzewowski i W. J. Maliszewski, Komunikacja społeczna a zarządzanie we współczesnej szkole (strony 334-342). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kobylarek, A. (2016). Seven cardinal sins of science. Journal of Education Culture and Society(2), strony 5-8.
Kobylarek, A. (2016a). Uniwersytet wobec konieczności paradygmatycznej zmiany. Wrocław: Argi Druk.
Kobylarek, A. (2017). The Polish Humboldtian University in the Face of Paradigmatic Change. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Krimsky, S. (2006). Nauka skorumpowana. O nieczystych związkach nauki i biznesu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Kruszewski, K. (2019). Sztuka nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Spitzer, M. (2019). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szmatka, J. (2018). Małe struktury społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.