Advisory process in the field of regaining professional satisfaction. Case study

Authors

  • Magda Wieteska Institute of Pedagogy, University of Wrocław, ul. Dawida 1/3, 50-527 Wrocław, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2018.159.168

Keywords:

advisory process, professional satisfaction, professional development, career

Abstract

Purpose of research. The aim of the study was to recognize the phenomenon of lowering the sense of job satisfaction and to create a diagnostic assistance program.

Methodology. I applied a case study. The examined person was a 40-year-old woman complaining of a decrease in job satisfaction. In the study I based on the approach included in Donald E. Super's theory of professional development. In the advisory process I used the phases of an advisory conversation according to Maryline Augier. In the counseling process I took into account the diagnosis process, the diagnostic assistance program through the selection of appropriate tools adapted to the client's situation as well as the suggestions for support and assistance.

Results. The consultancy process turned out to be consistent with the planned one. The examined goals were considered coherent with the objectives developed during the process. As a result of the implementation of the diagnostic assistance program, the above-mentioned client became aware of the planning and development of her professional career.

Conclusions. The theory of professional development of Donald E. Super, according to which it is a process taking place in time and as part of the general human development, characterized by an upward trend and change in ability to specific types of professional behavior, is in accordance with current needs and aspirations of working people. It also explains the correlation between job satisfaction and work currently performed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magda Wieteska, Institute of Pedagogy, University of Wrocław, ul. Dawida 1/3, 50-527 Wrocław, Poland

PhD student

References

Augier, M. (1999). Rozmowa doradcza w Urzędzie Pracy. W: M.T. Ho-Kim, J.F. Marti, Metoda edukacyjna. Dossier metodologiczne (ss. 39-48). Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.

Bajcar, B., Borkowska, A., Czerw, A., Gąsiorowska, A., Nosal, C.S. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Bańka, A. (2016). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.

Czarnecki, K. (1981). Ukierunkowanie zawodowe człowieka. Katowice: Uniwersytet Śląski.

Grzegorczyk, W. (2015). Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu. W: W. Grzegorczyk, Wybrane problemy zarządzania i finansów (ss. 9-16). Studia przypadków. Łódź: Uniwersytet Łódzki

Jagiełło, W. (2000). Przygotowanie fizyczne młodego sportowca. Warszawa: Centralny Ośrodek Sportu.

Jarosz, E., Wysocka, E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kasprzyk, D. (2012). Kim jesteś, regionalisto? Sylwetki, opinie, diagnozy. Łódź: Uniwersytet Łódzki.

Kierska, M. (2015). Psychospołeczne zagrożenia zawodowe w środowisku funkcjonariuszy Służby Więziennej. Ogrody Nauk i Sztuk, 5, 373-382.

Królikowska-Grzelak, M. (2016). Budowanie pozytywnej samooceny i poczucia własnej wartości ucznia. Pobrano z: http://ppp3.pl/wp-content/uploads/2013/06/Budowanie-pozytywnej-samooceny-Magdalena-Kr%C3%B3likowska-Grzelak.pdf.

Lamb, R. (1998). Poradnictwo zawodowe w zarysie. Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.

Minta, J. (2014). Oblicza współczesnych karier w perspektywie poradoznawczej. Dyskursy młodych andragogów, 15, 113-127.

Pietryga, S. (2016). Źródła aktywności człowieka. Pobrano z: http://www.edukacja.edux.pl/p-19409-zrodla-aktywnosci-czlowieka.php.

Raynor, J.O., Entin, E.E. (1982). Motivation, Career striving, and Aging. New York: Hemisphere Pub. Co.

Rzycka, O. (2010). Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi. Warszawa: Wolters Kluwer.

Suchar, M. (2010). Modele karier: przewidywanie kolejnego kroku, Warszawa: C.H. BECK.

Super, D.E. (1994). A life span, life-space perspective on convergence. W: M.L. Savickas, W.W. Lent, Convergence in career development theories: Implication for science and practice (pp. 63-76). Palo Alto: Consulting Psychologists Press.

Super, D.E. (1976). Career Education and the Meanings of Work. Monographs on Career Education. Washington: U. S. Government Printing Office.

Wach-Kąkolewicz, A. (2008). Rozwój zawodowy – motywy podejmowania aktywności uczenia się. E-mentor, 4 (26). Pobrano z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/26/id/577.

Wielka Encyklopedia Powszechna (1964). Warszawa: PWN.

Wojtasik, B. (2011). Podstawy poradnictwa kariery. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.

Published

2018-07-23

How to Cite

[1]
Wieteska, M. 2018. Advisory process in the field of regaining professional satisfaction. Case study. Gardens of Science and Arts. 8, (Jul. 2018), 159–168. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2018.159.168.