Podejście auto/biograficzne w badaniach jakościowych
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2019.225.231Słowa kluczowe:
life history, life story, edukacja dorosłych, wywiad narracyjny, tożsamość narracyjna.Abstrakt
Teza
Badania jakościowe, uznawane przez wielu badaczy za subiektywistyczne i przez to mało wiarygodne, wpisują się w jeden z wielu sposobów prowadzących do obiektywnego poznania.
Omówione koncepcje
W artykule autorka omawia koncepcję Susan E. Chase dotyczącą wywiadu narracyjnego oraz koncepcję tożsamości narracyjnej w wywiadzie biograficznym Dana McAdamsa. Opisuje także podejście autobiograficzne oraz podejście auto/biograficzne, wskazując na istotne różnice między nimi. Podaje przykłady zastosowań obu podejść.
Wyniki i wnioski
Dzięki biografiom i autobiografiom badacz ma możliwość poznania kontekstu sytuacyjnego, środowiskowego i historycznego badanego zjawiska. Auto/biograficzne narracje dostarczają także wiedzy na temat kształtowania się życia psychicznego i całej osobowości człowieka.
Oryginalność/wartość poznawcza podejścia
Badania auto/biograficzne wykorzystywane są z powodzeniem w edukacji osób dorosłych. Pełnią wiele ważnych funkcji, m.in. poznawczą, krytyczną, wychowawczą, demaskatorską, terapeutyczną.