Podejście auto/biograficzne w badaniach jakościowych

Autor

  • Magda Wieteska Instytut Pedagogiki i Psychologii Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego ul. J. Wł. Dawida 1, 50-527 Wrocław https://orcid.org/0000-0002-1174-609X

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2019.225.231

Słowa kluczowe:

life history, life story, edukacja dorosłych, wywiad narracyjny, tożsamość narracyjna.

Abstrakt

Teza

Badania jakościowe, uznawane przez wielu badaczy za subiektywistyczne i przez to mało wiarygodne, wpisują się w jeden z wielu sposobów prowadzących do obiektywnego poznania.

 Omówione koncepcje

W artykule autorka omawia koncepcję Susan E. Chase dotyczącą wywiadu narracyjnego oraz koncepcję tożsamości narracyjnej w wywiadzie biograficznym Dana McAdamsa. Opisuje także podejście autobiograficzne oraz podejście auto/biograficzne, wskazując na istotne różnice między nimi. Podaje przykłady zastosowań obu podejść.

 Wyniki i wnioski

Dzięki biografiom i autobiografiom badacz ma możliwość poznania kontekstu sytuacyjnego, środowiskowego i historycznego badanego zjawiska. Auto/biograficzne narracje dostarczają także wiedzy na temat kształtowania się życia psychicznego i całej osobowości człowieka.

 Oryginalność/wartość poznawcza podejścia

Badania auto/biograficzne wykorzystywane są z powodzeniem w edukacji osób dorosłych. Pełnią wiele ważnych funkcji, m.in. poznawczą, krytyczną, wychowawczą, demaskatorską, terapeutyczną.

 

Biogram autora

Magda Wieteska, Instytut Pedagogiki i Psychologii Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego ul. J. Wł. Dawida 1, 50-527 Wrocław

Magister pedagogiki i andragogiki, doktorantka UWr. Dziennikarka, pisarka, instruktorka warsztatów literacko-dziennikarskich. W pracy naukowej zajmuje się: problematyką dotyczącą życia i twórczości seniorów, problematyką nieformalnych związków rodzinno-małżeńskich, tematyką związaną z odraczaniem dorosłości oraz perspektywą biograficzną w badaniach naukowych.

##submission.downloads##

Opublikowane

2019-08-15

Jak cytować

[1]
Wieteska, M. 2019. Podejście auto/biograficzne w badaniach jakościowych. Ogrody Nauk i Sztuk. 9, 9 (sie. 2019), 225–231. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2019.225.231.

Numer

Dział

DOŚWIADCZENIE