Engaged research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2020.17.22

Keywords:

educational ethnography, ethnopedagogical research, action research, observation, diagnosis.

Abstract

Thesis. Ethnographic research and research in action are used in many fields of science. However, they rarely appear in pedagogy. The author of the article describes these methodologies, indicating the possibilities of their use as well as triangulation.

Discussed concepts. The article discusses the essence and course of research in action as well as the types and levels of educational ethnography.

Results and conclusions. Educational ethnography resembles the idea of research in action. Similarly to research in action, it focuses on recognizing the need for change and introducing streamlining solutions.

Originality. Both types of research are participatory research, characterized by the involvement of the researcher and the respondents.

Keywords: educational ethnography, ethnopedagogical research, action research, observation, diagnosis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magda Wieteska, University of Wrocław

Master of Pedagogy and Andragogy,  a PhD student at the University of Wrocław. She graduated from the Pedagogy Department at the University of Wrocław, major: adult education and social marketing; coaching and career counseling. She is a journalist, writer, and instructor of literary and journalism workshops.

Scientific interests: adult education, gerontology, silver marketing, (auto)biographical approach in adult education.

References

Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: PWN.

Bielecka-Prus, J. (2014). Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej, Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 76-95.

Červinková, H. (2012). Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(57), 7-18.

Červinková, H. (2013). Etnografia edukacyjna i badania w działaniu – z warsztatu kształcenia nauczycieli, Forum Oświatowe, 1(48), 123-137.

Cuprjak, M. (2014). Doświadczanie codzienności ucznia. Etnografia zaangażowana, Przegląd Badań Edukacyjnych, 18(1), 195-204.

Dejna, D. (2012). Amisze. Fenomen wychowania endemicznego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Dudkiewicz, M. (2011). Metodologiczny kontekst badań aktywizujących, Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych, 2(5), 4-6.

Foley, D., Valenzuela, A. (2009). Etnografia krytyczna. Polityka współpracy. W: N. K. Denzin, Y. Lincoln (red.), Metody badawcze w naukach społecznych (ss. 315-339). Warszawa: PWN.

Jabłoński, M. (2016). Od prakseologii do badań w działaniu. Wokół synergii i antagonizmów, Przegląd Badań Edukacyjnych, 23(2), 247-268.

Kacperczyk, A. (2016). „Nie muszę się tak bać!”. Rola autoetnografii w analizie emocjonalnych aspektów działania wspinaczkowego. W: M. Kafar (red.), Autobiograficzne aspekty praktyk poznawczych (ss. 215-253). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kacperczyk, A. (2016). Społeczne światy. Teoria – empiria – metody badań. Na przykładzie analizy społecznego świata wspinaczki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Lewin, K. (1948). Resolving social conflicts, Nowy Jork: Harper & Row.

Nowotniak, J. (2011). Społeczne światy pokoi nauczycielskich, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(55), 71-86.

Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Polak, K. (2007). Kultura szkoły. Od relacji społecznych do języka uczniowskiego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Skulicz, D. (1998). Diagnozowanie pedagogiczne. W: S. Palka (red.), Orientacja w metodologii badań pedagogicznych (ss. 56). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Skulicz, D. (2009). Badania opisowe i badania diagnostyczne. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (ss.221-236). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Woynarowska-Sołdan, M. (2014). Metoda Action Research i jej zastosowanie w promocji zdrowia, Hygeia Public Health, 49(4), 672-678.

Published

2020-07-25

How to Cite

[1]
Wieteska, M. 2020. Engaged research. Gardens of Science and Arts. 10, (Jul. 2020), 17–22. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2020.17.22.