Evolution of levels of prophylaxis of risky behaviors - the state and directions of development in the perspective of positive prophylaxis
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2018.468.475Keywords:
pedagogical prophylaxis, positive prophylaxis, prevention levels, risk groupsAbstract
Thesis. The evolution of prevention programs has also changed the approach to leveling preventive actions. Contemporary levels in pedagogical prophylaxis are created based on risk groups. However, these levels have to be verified again in the face of a new approach, the so-called positive prophylaxis.
Concepts discussed. The article presents the process of level evolution by presenting a non-binding model defined as a traditional division, the reason for its change and the justification of the applicable model. The proposal of a level model for positive prophylaxis was also discussed.
Results and conclusions. Dichotomic division of activities can be applied, taking into account the psychopedagogic and socio pedagogical levels
The cognitive value of the approach. A proposal of new levels of pedagogical prophylaxis in reference to positive prophylaxis
Downloads
References
Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze: Profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Gaś, Z. B. (1999). Młodzieżowe program wsparcia rówieśnicze. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Gaś, Z. B. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Gaś, Z. B. (2016). Profilaktyka jako działanie pomocowe na rzecz wychowanków OHP. W: Z. Jasiński, E. Nycz (red.), Identyfikacja potrzeb i oczekiwań młodzieży na rynku pracy - Konteksty społeczno-pedagogiczne realizacji projektu. Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski.
Gaś, Z. B. (1993). Rodzina wobec uzależnień. Warszawa: Michalineum.
Kania, S. (2016). Analiza transakcyjna w budowaniu klimatu szkoły – w poszukiwaniu pozytywnej profilaktyki zachowań ryzykownych, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, nr 5, 111-121.
Kania, S. (2016). Profilaktyka pozytywna jako tendencja w zapobieganiu zachowań ryzykownych, Ogrody Nauk i Sztuk, Tom 6, 255-262.
Kania, S. (2016). Znaczenie czynników poznawczych w profilaktyce pedagogicznej Profilaktyka pozytywna zachowań ryzykownych, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. Vol. 4 2 (8), 61-71.
Michel, M. (2013). Profilaktyka zachowań ryzykownych w działalności edukacyjnej szkoły. Aspekty teoretyczne i praktyczne – know how profilaktyki szkolnej. W: A. Szecówka, B. Ogonowski, (red.), Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Wrocław: Wydawnictw Atla 2.
Nowak, B. M. (2015). Rodzina w kryzysie: Studium resocjalizacyjne. Warszawa: PWN.
Ostaszewski, K. (2005). Nowe definicje programów profilaktyki, Remedium, nr 7/8, 40-41.
Ostaszewski, K. (2016). Pozytywna profilaktyka po 10 latach. Świat Problemów. Pobrane z: http:// www.swiat-problemow.pl/pozytywna-profilaktyka-po-10-latach.
Róg, A. (2009). Realizacja działalności profilaktycznej w szkole gimnazjalnej. W: Z. Bartkowicz, J. Rejman (red.), Antyspołeczność: Diagnoza, Profilaktyka, Interwencja. Tarnobrzeg: Wydawnictwo PWSZ w Tarnobrzegu.
Śliwa, S. (2013). Rola diagnozy pozytywnej w profilaktyce selektywnej i wskazującej wobec uczniów zagrożonych wykluczeniem społecznym. W: A. Szecówka, B. Ogonowski (red.), Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Wrocław: Wyd. Atla 2.
Śliwa, S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski.