Self-knowlegde of individuals with autism spectrum through the prism of theory of mind

Authors

  • Mirosława Kanar University of Zielona Gora, Al. Wojska Polskiego 71a, 65-762 Zielona Góra , Poland

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2018.263.267

Keywords:

autism, autism spectrum, self- knowledge, theory of mind

Abstract

Thesis. The point of this article is a theoretical analysis of influence of deficits in theory of mind on self-knowledge of individuals with spectrum autism.
Discussed concepts. Theory of mind is the ability to explain others behaviour through reading their intents, desires and feelings. Theory of mind refers also to the ability to recognise own emotions. Interchangeably, terms 'mentalisation' and 'experiencing empathy'  are in use. Mentalisation process impairment of individuals with autism spectrum was confirmed through research based on neuroimaging. The article takes into account specialist literature regarding dynamics of self- knowledge of an individual from theory cognition point of view and uses characteristics of an individual with autism spectrum consistent with DSM IV and DSM V.
Results and conclusions. This elaboration is a theoretical koncept that emerges from analysis of previous research regarding mind theory of individuals with autism. This subjects lays the foundation for empiric research on self- knowledge of individuals with ASD.

Novelty/cognitive value of approach. Currently there is no research regarding influence of theory of mind on self-imaging of individuals with ASD. Authoress of the article is conducting a research on that matter.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirosława Kanar, University of Zielona Gora, Al. Wojska Polskiego 71a, 65-762 Zielona Góra , Poland

PhD student

References

Baron-Cohen, S., Howlin, P., Hadwin, J. (2010). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kraków: Wydawnictwo Jak.

Blakemore, S. J., Frith, U. (2008). Jak uczy się mózg? Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Block, B. L. (1999), Osobowościowe uwarunkowania problemów psychospołecznych u osób z uszkodzeniem rdzenia kręgowego. Lublin: KUL.

Dymkowski, M. (1996). Samowiedza w okowach przywdziewanych masek. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.

Dymkowski, M. (1993). Niepewność samowiedzy jak regulator zachowania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Frith, U. (2004). Autyzm – wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kulas, H. (1986). Samoocena młodzieży. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kozielecki, J. (1981). Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

McCrae, R. R., Costa, P. T. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Pielecki, A. (1994). Spostrzeganie swoich właściwości fizycznych a zaburzenia w zachowaniu dzieci niewidzących. W: M. Chodkowska (red.), Człowiek niepełnosprawny. Problemy autorealizacji i społecznego funkcjonowania (s. 14 – 19). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Pisula, E. (2015). Od badań mózgu do praktyki psychologicznej – Autyzm. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Vermeulen, P. (2013). Autism as Context Blindness. Kansas: AAPC Publishing.

Wojciszke, B. (1986), Struktura ja, wartości osobiste i zachowanie. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Zaborowski, Z. (2002), Człowiek jego świat i życie. Próba integracji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Published

2018-07-23

How to Cite

[1]
Kanar, M. 2018. Self-knowlegde of individuals with autism spectrum through the prism of theory of mind. Gardens of Science and Arts. 8, (Jul. 2018), 263–267. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2018.263.267.