Poczucie wypalenia wśród studentów piszących prace dyplomowe

Autor

  • Martyna Madej Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Uniwersytet Wrocławski, ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław https://orcid.org/0000-0002-6096-3621

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2024.87.102

Słowa kluczowe:

stres, studia, niechęć, prokrastynacja, wsparcie, promotor, zdrowie psychiczne, szkolnictwo wyższe

Abstrakt

Cel. Niniejszy artykuł skupia się na studentach przygotowujących swoje prace dyplomowe oraz występujących w tym okresie poczuciu wypalenia i niechęci do własnej pracy. Przeprowadzone badanie miało na celu zweryfikować jak duża jest skala wypalenia wśród tych studentów, sprawdzenie jakie objawy wypalenia i czynniki utrudniające pisanie u nich występują oraz czy ten rodzaj wypalenia jest krótko- czy długoterminowy.

Metoda. Celem zdobycia odpowiedzi na postawione pytania badawcze oraz zweryfikowania hipotez przeprowadzono badania za pośrednictwem formularza ankiety. Uzyskane wyniki zostały szczegółowo omówione.

Wyniki. Mimo iż osoby badane najczęściej wybierały tematy prac dyplomowych, kierując się własnymi zainteresowaniami, blisko 90% z nich odczuwało lub wciąż odczuwa wypalenie, a niemalże 70% także niechęć do tematu swojej pracy. Czynniki utrudniające pisania pracy różnią się w zależności od stopnia studiów, jednak obie grupy wskazywały, że najbardziej problematyczne są dla nich prokrastynacja (ponad połowa badanych przyznała, że na przygotowanie pracy poświęciła nie mniej niż trzy miesiące) oraz występowanie sytuacji losowych. Ocena wsparcia promotora w pisaniu pracy okazała się być nieistotna dla wystąpienia niechęci oraz wypalenia. Najwięcej wypalonych studentów odczuwa zmęczenie, silny stres, zdenerwowanie i irytację, niechęć do tematu własnej pracy oraz woli unikać tematów z nią związanych.

Wnioski. Temat wypalenia wśród studentów piszących prace dyplomowe wciąż pozostaje otwarty. Należałoby doszukiwać się dokładnych przyczyn wystąpienia tego wypalenia, szczególnie znając już jego skalę oraz fakt, że na wielu studentów oddziałuje również długoterminowo. Wyniki skłaniają do dalszych badań oraz do poszukiwania rozwiązań tego problemu oraz podkreślają konieczność edukacji w zakresie troski o zdrowie psychiczne oraz zwiększanie wiedzy na temat samoopieki psychicznej.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Martyna Madej - Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Uniwersytet Wrocławski, ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław

Magister zarządzania projektami społecznymi na Uniwersytecie Wrocławskim, licencjat z filologii angielskiej. Nagrodzona stypendium Ministra Edukacji i Nauki. Przewodnicząca komitetu organizacyjnego ogólnopolskiej konferencji naukowej „Talenty” oraz międzynarodowej konferencji naukowej „ Education Culture and Society”. Redaktor, sekretarz i zastępca redaktora naczelnego czasopisma naukowego „Journal of Education Culture and Society”. Ma wieloletnie doświadczenie w wielu międzynarodowych projektach jako menedżer, edukator i trener, specjalizuje się w pracy z seniorami.

Bibliografia

Anczewska, M., Świtaj, P., & Roszczyńska, J. (2005). Wypalenie Zawodowe. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 14(2), 67-77. https://www.researchgate.net/publication/313628966_Wypalenie_zawodowe

Baka, Ł., & Basińska, B. A. (2016). Psychometric properties of the Polish version of the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI). Med Pr Work Health Saf., 67(1), 29-41. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00353

Budayová, Z., Ludvigh Cintulová, L., & Mrosková, L. (2023). Analysis of risk of burn out at workers in the field of social services and health care. Journal of Education Culture and Society, 14(1), 365-380. https://doi.org/10.15503/jecs2023.1.365.380

Chirkowska-Smolak, T., Garbacik, Ż., & Piorunek, M. (2022). Burnout syndrome in students and academic adjustment areas. An empirical context. Studies on the Theory of Education, XIII(3(40)), 197-217. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.1133.Deloitte. (b.d.). Workplace Burnout Survey. https://www2.deloitte.com/us/en/pages/about-deloitte/articles/burnout-survey.html

Coleman, A. M. (2009). Słownik psychologiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grabowski, D., Chudzicka-Czupała, A., Chrupała-Pniak, M., Rachwaniec-Szczecińska, Ż., Stasiła-Sieradzka, M., & Wojciechowska, W. (2019). Etyka pracy i przywiązanie organizacyjne a wypalenie zawodowe. Medycyna Pracy, 70(3), 305–316. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00800

Kaczmarek, A. (2019). Wypalenie zawodowe – następstwo stresu zawodowego. Nowoczesne Systemy Zarządzania, 14(1), 65–77. https://doi.org/10.37055/nsz/129541

Kobylarek, A. (2004). Absolwenci uniwersytetu w transformującym się społeczeństwie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kobylarek, A. (2016). Uniwersytet wobec konieczności paradygmatycznej zmiany. Wrocław: Argi Druk.

Maslach, C. (2001). What have we learned about burnout and health? Psychology & Health, 16(5), 607–611. https://doi.org/10.1080/08870440108405530

Maslach, C., & Leiter, M. P. (2016). Understanding the burnout experience: Recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry/World Psychiatry, 15(2), 103–111. https://doi.org/10.1002/wps.20311

Mental Health UK. (2024). The Burnout Report. https://euc7zxtct58.exactdn.com/wp-content/uploads/2024/01/19145241/Mental-Health-UK_The-Burnout-Report-2024.pdf

Stec, M. (b.d.). Wypalenie Zawodowe w Polsce, Chorwacji i Słowenii. Desk Research 2019/2020. Fundacja Culture Shock. https://burnout-aid.eu/uploads/podsumowanie_desk_research_burnout_aid-608bcd3f59182.pdf

Światowa Organizacja Zdrowia. (b.d.). Burn-out an "occupational phenomenon". https://www.who.int/standards/classifications/frequently-asked-questions/burn-out-an-occupational-phenomenon

Syper-Jędrzejak, M. (2022). Wypalenie zawodowe wśród pracowników oświaty – metody pomiaru i przegląd badań realizowanych w Polsce. e-mentor, 1(93), 26–36. https://doi.org/10.15219/em93.1549

Świtalska, A. (2020). On the abuses by the thesis supervisor in the light of the academic ethos. Journal of Education, Culture and Society, 1(1), 5–18. https://doi.org/10.15503/jecs20101.5.18

Tryma, K. (2021). The Analysis of Students’ Opinions about the Social Responsibility Of Ukrainian Universities. Journal of Education Culture and Society, 12(2), 527-538.

Pobrania

Opublikowane

2024-08-09

Jak cytować

[1]
Madej, M. 2024. Poczucie wypalenia wśród studentów piszących prace dyplomowe. Ogrody Nauk i Sztuk. 14, 14 (sie. 2024), 87–102. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2024.87.102.