Sensory-educational space – proposals of development of the school area for needs of youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2019.332.349

Keywords:

sensory space, education, education space, green area

Abstract

Thesis. This article focused on issues of development of school areas from the perspective of modern education. The space at the schools can fulfil a number of functions: sport, cultural, educational and sensory.

The concept discussed. Exemplary concepts of development of the school areas as sensory and educational space are presented in the article. One has the features of a didactic-experimental garden, the other is a system inspired by the artistic activity of youth in street art. Both refer to the guiding idea of design work, which was to create an innovative space for young people.

Results and conclusions. The use of educational elements of area equipment associated with the composed greenery stimulating senses, allows to conduct lessons in open space and attractive spending of breaks. There are needed in the school areas not only sport objects, also sensory equipment for performing of experiments and encourage to learning in the garden. In the school space should be compose plant species that favour the development of sensory of learners.

Orginality/cognitice value of approach. The presented concepts are an innovative idea for using the space at the school to implement the program content and organization of free time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iwona Połucha, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie ul. Prawocheńskiego 17, 10-727 Olsztyn

dr inż. Iwona Połucha – obszar: nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne; dziedzina: nauki rolnicze; dyscyplina: kształtowanie środowiska; rok uzyskania stopnia naukowego – 2001 r. Główny nurt zainteresowań badawczych dotyczy udostępniania dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego na potrzeby aktywizacji turystycznej oraz możliwości zagospodarowania przestrzeni w celach edukacyjnych. Dorobek naukowy obejmuje badania w zakresie: uwarunkowań rozwoju turystyki i rekreacji, animacji nowoczesnych form wypoczynku, przystosowania obszarów leśnych i wiejskich, zwłaszcza przyrodniczo cennych do użytkowania turystycznego, projektowania terenów o funkcjach edukacyjnych (m.in. parków, ogrodów, terenów szkolnych i placów zabaw), propozycji interaktywnych sposobów spędzania czasu wolnego, a ponadto kreacji przestrzeni sakralnej. Rezultatem podjętych badań jest opublikowanie 69 artykułów i streszczeń w monografiach i czasopismach naukowych.

Published

2019-08-15

How to Cite

[1]
Połucha, I. 2019. Sensory-educational space – proposals of development of the school area for needs of youth. Gardens of Science and Arts. 9, 9 (Aug. 2019), 332–349. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2019.332.349.