Kunstkamera Jana Švankmajera, czyli wszystkie rzeczy wszystko znaczą

Autor

  • Anna Maria Brzezińska Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Słowiańskiej, ul. Pocztowa 9 53-313 Wrocław https://orcid.org/0000-0003-2829-4023

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2019.509.517

Słowa kluczowe:

Jan Švankmajer, kunstkamera, surrealizm, Krzysztof Pomian, semiofory, gabinet osobliwości

Abstrakt

Teza. Kunstkamera Jana Švankmajera to projekt o skomplikowanym układzie znaczeń, którego nie można jednoznacznie przyporządkować do jednej kategorii w kontekście teorii Krzysztofa Pomiana o semioforach.

Omówione koncepcje. Artykuł opisuje artystyczny projekt kunstkamery czeskiego surrealisty Jana Švankmajera w kontekście teorii semioforów Krzysztofa Pomiana oraz porównuje ją do jej tradycyjnych i historycznych odpowiedników odwołując się do koncepcji mikro- i makrokosmosu, teatru świata, hermetyzmu i alchemii.

Wyniki i wnioski. Kunstkamerę Jana Švankmajera powinno analizować się w kontekście nie tylko społecznym, ale przede wszystkim indywidualnym i subiektywnym. 

Oryginalność/wartość poznawcza podejścia. Krzysztof Pomian opisywał różne przykłady tradycyjnych kunstkamer, tymczasem istnieje kilka współczesnych przykładów tego typu kolekcji, wcześniej nieopisanych w publikacjach w języku polskim. 

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Anna Maria Brzezińska - Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Słowiańskiej, ul. Pocztowa 9 53-313 Wrocław

Doktorantka na Wydziale Filologicznym UWr., bohemistka i literaturoznawca. Uzyskała tytuł licencjata (pedagogika 2011, filologia czeska 2014) oraz magistra (pedagogika 2014, filologia czeska 2016) na Uniwersytecie Wrocławskim. Była na stypendium zagranicznym w Pradze i Ołomuńcu. Aktywna członkini Pracowni Badań Humanistycznych nad Problematyką Górską.
Zajmuje się przede wszystkim czeską wizualną poezją awangardową, typografią i projektowaniem graficznym. Rozprawę doktorską przygotowuje na temat poezji konkretnej na tle porównawczym Czech i Polski.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-15

Jak cytować

[1]
Brzezińska, A.M. 2019. Kunstkamera Jana Švankmajera, czyli wszystkie rzeczy wszystko znaczą. Ogrody Nauk i Sztuk. 9, 9 (sie. 2019), 509–517. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2019.509.517.