Supporting adults from the autism spectrum in Poland - from theoretical considerations to practical exemplification

Authors

  • Mirosława Kanar Uniwersytet Zielonogórski, Zakład Pedagogiki Specjalnej al. Wojska Polskiego 71a, 65-762 Zielona Góra https://orcid.org/0000-0002-5426-4066

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2019.240.249

Keywords:

system of care, autism, autism spectrum, adult, association, foundation, support system

Abstract

Thesis. The study addresses the subject of supporting adults from the autism spectrum. Through insight into the institutional approach to supporting people with disabilities, failures in eliminating difficulties in the functioning of people with disabilities are noted. This article will present examples of good practice in supporting people with autism.

 

Concepts dicsussed. The text presents a theoretical background of care and support systems for people with disabilities in Poland. Additionally, the article shows the programme for becoming independent on a professional level as well as in life generally (programme of training flats, and the ‘Home for Adults with Autism’). The study contains an exemplification of good practice to support adult people with autism. The most important assumptions of the Foundation "Dom Autysty", Association for the Assistance of Autistic People "Dalej Razem" and the Generado Foundation were discussed.

 

Results and conclusions. The conclusion indicates the possibilities for supporting adults with autism which are created by the above mentioned Public Benefit Organizations. To summarise, the study shows the deficits in the support system for disabled people and the possibilities of overcoming them, based on recommendations for Poland regarding the implementation of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirosława Kanar, Uniwersytet Zielonogórski, Zakład Pedagogiki Specjalnej al. Wojska Polskiego 71a, 65-762 Zielona Góra

Doktorantka III roku na Uniwersytecie Zielonogórskim, kierunek: Pedagogika oraz nauczycielka - terapeutka w Szkole Podstawowej "Dalej Razem" dla dzieci z ASD.  Absolwentka studiów magisterskich na kierunku: Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza i Profilaktyka oraz studiów licencjackich na kierunku: Pedagogika – Opieka i Profilaktyka Niedostosowania Społecznego. Dodatkowo ukończyła studia podyplomowe na kierunku Oligofrenopedagogika oraz Pedagogika: Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna. Posiadająca doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą w normie rozwojowej oraz z osobami z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną oraz ze spektrum autyzmu zdobyte dzięki pracy m.in. w Szkole Podstawowej nr 1 w Zielonej Górze, Niepublicznym Przedszkolu z Oddziałami dla Dzieci z Autyzmem "Dalej Razem", w świetlicy socjoterapeutycznej „Mitteinander Wohnen” we Frankfurcie nad Odrą oraz poprzez wolontariat m.in. w Fundacji Aktywnej Rehabilitacji. Autorka publikacji: "Postawy studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego wobec osób z niepełnosprawnością ruchową oraz z niepełnosprawnością intelektualną" oraz "Poczucie bezpieczeństwa wśród społeczeństwa w Polsce. Zmiany na przestrzeni lat 2002 - 2017" (w druku).

Published

2019-08-15

How to Cite

[1]
Kanar, M. 2019. Supporting adults from the autism spectrum in Poland - from theoretical considerations to practical exemplification. Gardens of Science and Arts. 9, 9 (Aug. 2019), 240–249. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2019.240.249.