Attitude of the students of the University of Zielona Góra towards people with physical and mental disability

Authors

  • Mirosława Kanar Uniwestytet Zielonogórski/Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2021.127.138

Keywords:

#disability, #disability mental, #disability physical, #academic community, #Attitude

Abstract

The article applies to the attitude of the students of the University of Zielona Góra towards people with physical and mental disability. The study discusses the essence, components, mechanisms for shaping attitudes, and also reviewed studies of other authors, concerning people disabled mentally and physically. The article presents the results of the tests carried out among students of the University of Zielona Góra. The purpose of the research was to determine what attitudes towards different aspects of disabled people’s lives the students have. Interpretation of the results has allowed to propose recommendations for academic practice to change attitudes of students towards people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirosława Kanar, Uniwestytet Zielonogórski/Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Mirosława Kanar - Doktorantka na Uniwersytecie Zielonogórskim, Wydział Nauk Społecznych, Zakład Pedagogiki Specjalnej. Współpracownik-wykładowca na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Wydział Nauk Społecznych). Nauczyciel-terapeuta w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Poznaniu. Autorka publikacji, najczęściej skupiających się wokół tematyki autyzmu.


Zainteresowania badawcze: samowiedza, spektrum autyzmu, dorosłość, teoria umysłu, samoświadomość, kognitywizm.

References

Chajda E., (2007), Postawy wobec osób niepełnosprawnych, Warszawa.

Chrzanowska I., (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków.

Cytowska B., (2012), Trudne drogi adaptacji, Kraków.

Kazanowski Z., (2011), Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo, Lublin.

Komorska M., (2000) Sytuacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w społeczeństwie polskim, Lublin.

Kostrzewski J., (2012), Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. A. Czapiga (red) Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, Wrocław.

Krause A, (2012), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków.

Larkowa H, (1980), Postawy społeczne wobec osób z odchyleniami od normy. A. Hulek (red.) Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa.

Lipińska-Lokś J., (2011), Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych, Zielona Góra.

Maciarz A., (2005), Mały leksykon pedagoga specjalnego, Kraków.

Nowicka A., (2005), Postrzeganie przez niepełnosprawnych studentów postaw wobec ich osoby koleżanek i kolegów z roku. H. Ochonczenko, G. Miłkowska (red.) Osoba niepełnosprawna w społeczności akademickiej, Kraków.

Ostrowska A., (2013), Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993 – 2013, Warszawa.

Sękowski A., (1994), Psychospołeczne determinanty postaw wobec inwalidów, Lublin.

Sękowski A., (1994), Wybrane koncepcje teoretyczne postaw wobec osób niepełnosprawnych. A. Chodakowska (red.) Człowiek niepełnosprawny. Problemy autorealizacji i społecznego funkcjonowania, Lublin.

Wojciszke B., (2003), Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa.

Zawiślak A., (2009), Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej, Kraków.

Akty prawne:

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2020 poz. 426).

Źródła internetowe:

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań: http://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2011/ [Dostęp: 15.12.2020]

Published

2021-08-26

How to Cite

[1]
Kanar, M. 2021. Attitude of the students of the University of Zielona Góra towards people with physical and mental disability. Gardens of Science and Arts. 11, 11 (Aug. 2021), 127–138. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2021.127.138.