PRZESTRZEŃ SENSORYCZNO-EDUKACYJNA – PROPOZYCJE ZAGOSPODAROWANIA TERENU SZKOLNEGO NA POTRZEBY MŁODZIEŻY

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2019.332.349

Słowa kluczowe:

przestrzeń sensoryczna, edukacja, placówka dydaktyczna, teren zieleni

Abstrakt

Abstrakt

Teza. Niniejszy artykuł porusza problematykę zagospodarowania terenów szkolnych z perspektywy założeń nowoczesnej edukacji. Przestrzeń przy szkołach może pełnić szereg funkcji: reprezentacyjną, sportową, kulturalną, dydaktyczną oraz szeroko rozumianą funkcję sensoryczną.

Omówione koncepcje. W ramach artykułu zaprezentowano przykładowe koncepcje zagospodarowania terenu szkolnego jako przestrzeni sensoryczno-edukacyjnej. Jedna posiada cechy ogrodu dydaktyczno-doświadczalnego, druga stanowi układ zainspirowany aktywnością artystyczną młodzieży w ramach street art. Obie nawiązują do przewodniej idei prac projektowych, jaką było urządzenie kreatywnej przestrzeni dla młodzieży

Wynik i wnioski. Zastosowanie edukacyjnych elementów wyposażenia, powiązanych z zielenią komponowaną stymulującą zmysły, pozwala na prowadzenie lekcji i zajęć pozalekcyjnych na świeżym powietrzu oraz atrakcyjne spędzanie przerw międzylekcyjnych. Warto wprowadzać do tej przestrzeni nie tylko obiekty sportowe, ale także instalacje sensoryczne umożliwiające wykonywanie doświadczeń i zachęcające do nauki w ogrodzie. W przestrzeni przyszkolnej powinny być skomponowane nasadzenia takich gatunków roślin, które sprzyjają rozwojowi wielozmysłowemu uczniów.

Oryginalność/wartość poznawcza podejścia. Zaprezentowane koncepcje są innowacyjnym pomysłem na wykorzystanie przestrzeni przyszkolnej do realizacji treści programowych i organizacji czasu wolnego.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Iwona Połucha - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie ul. Prawocheńskiego 17, 10-727 Olsztyn

dr inż. Iwona Połucha – obszar: nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne; dziedzina: nauki rolnicze; dyscyplina: kształtowanie środowiska; rok uzyskania stopnia naukowego – 2001 r. Główny nurt zainteresowań badawczych dotyczy udostępniania dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego na potrzeby aktywizacji turystycznej oraz możliwości zagospodarowania przestrzeni w celach edukacyjnych. Dorobek naukowy obejmuje badania w zakresie: uwarunkowań rozwoju turystyki i rekreacji, animacji nowoczesnych form wypoczynku, przystosowania obszarów leśnych i wiejskich, zwłaszcza przyrodniczo cennych do użytkowania turystycznego, projektowania terenów o funkcjach edukacyjnych (m.in. parków, ogrodów, terenów szkolnych i placów zabaw), propozycji interaktywnych sposobów spędzania czasu wolnego, a ponadto kreacji przestrzeni sakralnej. Rezultatem podjętych badań jest opublikowanie 69 artykułów i streszczeń w monografiach i czasopismach naukowych.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-15

Jak cytować

[1]
Połucha, I. 2019. PRZESTRZEŃ SENSORYCZNO-EDUKACYJNA – PROPOZYCJE ZAGOSPODAROWANIA TERENU SZKOLNEGO NA POTRZEBY MŁODZIEŻY. Ogrody Nauk i Sztuk. 9, 9 (sie. 2019), 332–349. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2019.332.349.

Numer

Dział

DOŚWIADCZENIE