Kunstkamera Jana Švankmajera, czyli wszystkie rzeczy wszystko znaczą
Abstrakt
Teza. Kunstkamera Jana Švankmajera to projekt o skomplikowanym układzie znaczeń, którego nie można jednoznacznie przyporządkować do jednej kategorii w kontekście teorii Krzysztofa Pomiana o semioforach.
Omówione koncepcje. Artykuł opisuje artystyczny projekt kunstkamery czeskiego surrealisty Jana Švankmajera w kontekście teorii semioforów Krzysztofa Pomiana oraz porównuje ją do jej tradycyjnych i historycznych odpowiedników odwołując się do koncepcji mikro- i makrokosmosu, teatru świata, hermetyzmu i alchemii.
Wyniki i wnioski. Kunstkamerę Jana Švankmajera powinno analizować się w kontekście nie tylko społecznym, ale przede wszystkim indywidualnym i subiektywnym.
Oryginalność/wartość poznawcza podejścia. Krzysztof Pomian opisywał różne przykłady tradycyjnych kunstkamer, tymczasem istnieje kilka współczesnych przykładów tego typu kolekcji, wcześniej nieopisanych w publikacjach w języku polskim.
Bibliografia
Markowski, M.P (1997). Kolekcja: między autonomią i reprezentacją. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja, nr 4 (46), 89-103.
Pomian, K. (1995). Jak uprawiać historię kultury? Przegląd Historyczny, 86/1, 1-13.
Pomian, K. (1996). Zbieracze osobliwości. Paryż, Wenecja, XVI-XVII w. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Purš, I. (2012). Kunstkamera jako Švankmajerův mikrokosmos [Kunstkamera jako mikrokosmos Švankmajera]. W: F. Dryje B. Schmitt (red.), Možnosti dialogu – Mezi filmem a volnou tvorbou [Wymiar dialogu – między filmem a wolną twórczością] (ss. 195-218). Praha: Arbor vitae.
Schmitt B., (2012). Podrobný komentovaný životopis (III) 1990-2012 [Szczegółowy komentowany życiorys (III) 1990-2012]. W: F. Dryje B. Schmitt (red.), Možnosti dialogu – Mezi filmem a volnou tvorbou [Wymiar dialogu – między filmem a wolną twórczością] (ss. 195-218). Praha: Arbor vitae.
Solařík, B. (2018). Hmyz [Owady], Praha: Academia.
Švankmajer, J. (2014). Naturalia. Pobrano z: https://www.artmap.cz/jan-svankmajer-naturalia/
Švankmajer, J. (2018). Cesty spasení [Drogi zbawienia]. Praha: Dybbuk.
Copyright (c) 2019 Anna Maria Brzezińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.