Poczucie wypalenia wśród studentów piszących prace dyplomowe
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2024.87.102Słowa kluczowe:
stres, studia, niechęć, prokrastynacja, wsparcie, promotor, zdrowie psychiczne, szkolnictwo wyższeAbstrakt
Cel. Niniejszy artykuł skupia się na studentach przygotowujących swoje prace dyplomowe oraz występujących w tym okresie poczuciu wypalenia i niechęci do własnej pracy. Przeprowadzone badanie miało na celu zweryfikować jak duża jest skala wypalenia wśród tych studentów, sprawdzenie jakie objawy wypalenia i czynniki utrudniające pisanie u nich występują oraz czy ten rodzaj wypalenia jest krótko- czy długoterminowy.
Metoda. Celem zdobycia odpowiedzi na postawione pytania badawcze oraz zweryfikowania hipotez przeprowadzono badania za pośrednictwem formularza ankiety. Uzyskane wyniki zostały szczegółowo omówione.
Wyniki. Mimo iż osoby badane najczęściej wybierały tematy prac dyplomowych, kierując się własnymi zainteresowaniami, blisko 90% z nich odczuwało lub wciąż odczuwa wypalenie, a niemalże 70% także niechęć do tematu swojej pracy. Czynniki utrudniające pisania pracy różnią się w zależności od stopnia studiów, jednak obie grupy wskazywały, że najbardziej problematyczne są dla nich prokrastynacja (ponad połowa badanych przyznała, że na przygotowanie pracy poświęciła nie mniej niż trzy miesiące) oraz występowanie sytuacji losowych. Ocena wsparcia promotora w pisaniu pracy okazała się być nieistotna dla wystąpienia niechęci oraz wypalenia. Najwięcej wypalonych studentów odczuwa zmęczenie, silny stres, zdenerwowanie i irytację, niechęć do tematu własnej pracy oraz woli unikać tematów z nią związanych.
Wnioski. Temat wypalenia wśród studentów piszących prace dyplomowe wciąż pozostaje otwarty. Należałoby doszukiwać się dokładnych przyczyn wystąpienia tego wypalenia, szczególnie znając już jego skalę oraz fakt, że na wielu studentów oddziałuje również długoterminowo. Wyniki skłaniają do dalszych badań oraz do poszukiwania rozwiązań tego problemu oraz podkreślają konieczność edukacji w zakresie troski o zdrowie psychiczne oraz zwiększanie wiedzy na temat samoopieki psychicznej.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Anczewska, M., Świtaj, P., & Roszczyńska, J. (2005). Wypalenie Zawodowe. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 14(2), 67-77. https://www.researchgate.net/publication/313628966_Wypalenie_zawodowe
Baka, Ł., & Basińska, B. A. (2016). Psychometric properties of the Polish version of the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI). Med Pr Work Health Saf., 67(1), 29-41. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00353
Budayová, Z., Ludvigh Cintulová, L., & Mrosková, L. (2023). Analysis of risk of burn out at workers in the field of social services and health care. Journal of Education Culture and Society, 14(1), 365-380. https://doi.org/10.15503/jecs2023.1.365.380
Chirkowska-Smolak, T., Garbacik, Ż., & Piorunek, M. (2022). Burnout syndrome in students and academic adjustment areas. An empirical context. Studies on the Theory of Education, XIII(3(40)), 197-217. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.1133.Deloitte. (b.d.). Workplace Burnout Survey. https://www2.deloitte.com/us/en/pages/about-deloitte/articles/burnout-survey.html
Coleman, A. M. (2009). Słownik psychologiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grabowski, D., Chudzicka-Czupała, A., Chrupała-Pniak, M., Rachwaniec-Szczecińska, Ż., Stasiła-Sieradzka, M., & Wojciechowska, W. (2019). Etyka pracy i przywiązanie organizacyjne a wypalenie zawodowe. Medycyna Pracy, 70(3), 305–316. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00800
Kaczmarek, A. (2019). Wypalenie zawodowe – następstwo stresu zawodowego. Nowoczesne Systemy Zarządzania, 14(1), 65–77. https://doi.org/10.37055/nsz/129541
Kobylarek, A. (2004). Absolwenci uniwersytetu w transformującym się społeczeństwie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kobylarek, A. (2016). Uniwersytet wobec konieczności paradygmatycznej zmiany. Wrocław: Argi Druk.
Maslach, C. (2001). What have we learned about burnout and health? Psychology & Health, 16(5), 607–611. https://doi.org/10.1080/08870440108405530
Maslach, C., & Leiter, M. P. (2016). Understanding the burnout experience: Recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry/World Psychiatry, 15(2), 103–111. https://doi.org/10.1002/wps.20311
Mental Health UK. (2024). The Burnout Report. https://euc7zxtct58.exactdn.com/wp-content/uploads/2024/01/19145241/Mental-Health-UK_The-Burnout-Report-2024.pdf
Stec, M. (b.d.). Wypalenie Zawodowe w Polsce, Chorwacji i Słowenii. Desk Research 2019/2020. Fundacja Culture Shock. https://burnout-aid.eu/uploads/podsumowanie_desk_research_burnout_aid-608bcd3f59182.pdf
Światowa Organizacja Zdrowia. (b.d.). Burn-out an "occupational phenomenon". https://www.who.int/standards/classifications/frequently-asked-questions/burn-out-an-occupational-phenomenon
Syper-Jędrzejak, M. (2022). Wypalenie zawodowe wśród pracowników oświaty – metody pomiaru i przegląd badań realizowanych w Polsce. e-mentor, 1(93), 26–36. https://doi.org/10.15219/em93.1549
Świtalska, A. (2020). On the abuses by the thesis supervisor in the light of the academic ethos. Journal of Education, Culture and Society, 1(1), 5–18. https://doi.org/10.15503/jecs20101.5.18
Tryma, K. (2021). The Analysis of Students’ Opinions about the Social Responsibility Of Ukrainian Universities. Journal of Education Culture and Society, 12(2), 527-538.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Martyna Madej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.