Wiedza płynąca z doświadczenia choroby psychicznej jako możliwość wejścia w inną rolę społeczną. Przykład funkcjonowania grup samopomocowych osób chorujących psychicznie na poziomie psychologicznym i społecznym

Autor

  • Aleksandra Zadrożna Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa, Polska https://orcid.org/0000-0002-9243-4716

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2019.162.169

Słowa kluczowe:

grupy samopomocowe, choroby psychiczne, umocnienie, stygmatyzacja

Abstrakt

Teza. Osoba doświadczająca choroby psychicznej posiada wiedzę zdobytą z własnego doświadczenia, która może być zasobem używanym do pomocy innym oraz umocnienia własnej osoby.

Omówione koncepcje. Coraz częściej ludzie mają doświadczenia związane z chorobami psychicznymi oraz jej konsekwencjami psychologicznymi i społecznymi. Mimo to nadal społeczeństwo przejawia wiele negatywnych postaw względem osób doświadczających problemów ze zdrowiem psychicznym. Istotnym problemem jest także stygmatyzacja tej grupy oraz jej skutki. Doświadczanie choroby psychicznej wiąże się jednak z nabyciem osobistej wiedzy, która może posłużyć do pomagania  np. innym chorującym oraz zmieniać postawy społeczne. Taką możliwość daje uczestniczenie w grupach samopomocowych osób chorujących psychicznie, które są ogniwem procesu zdrowienia, umacniają jednostkę i pozwalają na przeciwdziałanie negatywnym skutkom choroby, oraz wykorzystanie osobistego potencjału i doświadczenia płynącego z własnego procesu dochodzenia do zdrowia.

Wyniki i wnioski. Działania oparte na własnej wiedzy zdobytej podczas doświadczenia choroby dają możliwość wykorzystania trudnej sytuacji choroby.

Oryginalność/wartość poznawcza podejścia. Choroby psychiczne oraz ich konsekwencje są istotnym problemem, ich skutki dotykają jednostek oraz całego społeczeństwa. Tematyka grup samopomocowych osób chorujących psychicznie dopiero rozwija się na polskim gruncie nauki.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Aleksandra Zadrożna - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa, Polska

Psycholog, absolwentka Akademii Pedagogiki Spacjalnej w Warszawie, studentka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich w zakresie Psychologii i Socjologii APS. W ramach dokotoratu zajmuj się jakością życia oraz zasobami osób chorujących na schizofrenię. Zainteresowania naukowo -  praktyczne skupiają się w obszarze psychologi klinicznej, metod pomocy psychologicznej osób chorujących psychicznie oraz środowiskowych programów wsparcia, a także ekonomii społecznej i projektów pozarządowych.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-15

Jak cytować

[1]
Zadrożna, A. 2019. Wiedza płynąca z doświadczenia choroby psychicznej jako możliwość wejścia w inną rolę społeczną. Przykład funkcjonowania grup samopomocowych osób chorujących psychicznie na poziomie psychologicznym i społecznym. Ogrody Nauk i Sztuk. 9, 9 (sie. 2019), 162–169. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2019.162.169.

Numer

Dział

TRANSGRESJA