Możliwości zastosowania wirtualnej rzeczywistości w edukacji oraz ich konsekwencje

Autor

  • Agnieszka Patrycja Ozimek Wydział Psychologii SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa https://orcid.org/0000-0002-9732-2166
  • Paulina Katarzyna Lewandowska Wydział Psychologii SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa https://orcid.org/0000-0002-8233-3495

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2019.267.275

Słowa kluczowe:

edukacja, wirtualna rzeczywistość, VR, rozwój nauki

Abstrakt

Teza: Na przestrzeni ostatnich 30 lat w społeczeństwie nastąpił znaczący wzrost adaptacji nowych technologii (Kirkwood i Price, 2013). Istnieje wiele dziedzin, w których znajdują one swoje zastosowanie. Jedną ze szczególnie istotnych – ze względu na wpływ społeczny – jest edukacja. W celu jej rozwoju podejmuje się kroki zmierzające do wprowadzania nowych technologii do programów nauczania. Jedną z takich technologii jest wirtualna rzeczywistość, która jest coraz bardziej popularna i częściej wykorzystywana w wielu dziedzinach edukacji. W tym artykule, na podstawie przeglądu badań z lat 2017-2018, podjęto próbę wykazania możliwych zastosowań oraz konsekwencji wdrażania wirtualnej rzeczywistości w edukacji.

Omówione koncepcje: Głównym tematem niniejszej pracy jest różnorodność zastosowań VR w edukacji oraz związane z tym konsekwencje.

Wyniki i wnioski: Postęp i wdrażanie nowych technologii wydają się być nieuniknione, natomiast przedstawione w tej pracy problemy sygnalizują konieczność kontroli nadchodzących zmian. Wydaje się prawdopodobne, że VR stanie się bardziej powszechnym narzędziem edukacyjnym ze względu na duży potencjał motywacyjny i dydaktyczny. Przeprowadzona analiza wykazała, że badaną grupą są najczęściej studenci w dziedzinie nauk społecznych. Warto pamiętać, że wady takie jak duże koszty czy dyskusyjność osiąganych efektów sprawiają, że nie jest to narzędzie idealne. Wnioski z tej pracy warto wykorzystać jako kierunki przyszłych badań.

Oryginalność/wartość poznawcza podejścia: Przedstawiony tekst wzbogacony jest o analizę jakościową wybranych artykułów związanych z wykorzystaniem VR w edukacji. Stanowi spojrzenie na ostatnie dokonania w tej dziedzinie, rozważając nie tylko różnorodność zastosowań, ale i wybierane do badań grupy badawcze. Przedstawione rozważania uwzględniają nie tylko często wymieniane korzyści, ale w sposób krytyczny rozpatrują także negatywne aspekty wprowadzanych zmian.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogramy autorów

Agnieszka Patrycja Ozimek - Wydział Psychologii SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa

Agnieszka Ozimek jest studentką Psychologii ze specjalizacją Neurokognitywistyka na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Pracuje w Laboratorium Psychofizjologii Obwodowej na Uniwersytecie SWPS oraz jest przewodniczącą Koła Naukowego Badań Okulograficznych. Jej zainteresowania badawcze skupiają się na poszukiwaniu praktycznych rozwiązań wykorzystujących wiedzę neuronaukową, pochodzącą przede wszystkim z badań okulograficznych oraz elektromiograficznych. Prowadzi badania m.in. nad optymalizacją komunikatów internetowych oraz mimikrą w kontekście społecznym.

Paulina Katarzyna Lewandowska - Wydział Psychologii SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa

student

Pobrania

Opublikowane

2019-08-15

Jak cytować

[1]
Ozimek, A.P. i Lewandowska, P.K. 2019. Możliwości zastosowania wirtualnej rzeczywistości w edukacji oraz ich konsekwencje. Ogrody Nauk i Sztuk. 9, 9 (sie. 2019), 267–275. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2019.267.275.

Numer

Dział

DOŚWIADCZENIE