Postawy włączające studentów w kontekście niematerialnych kapitałów człowieka
Inclusive Attitudes of Students in the Context of Intangible Forms of Human Capital
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2025.1Słowa kluczowe:
kapitał ludzki, postawa inkluzyjna, inkluzyjność, niepełnosprawność, osoby z niepełnosprawnościąAbstrakt
Cel. Celem nadrzędnym badań było sprawdzenie, czy niematerialne kapitały człowieka są czynnikiem kształtującym postawę studentów wobec osób z niepełnosprawnością. Miały również udzielić odpowiedź na szczegółowe pytania badawcze, dotyczące poszczególnych komponentów trzech kapitałów: społecznego, kulturowego oraz psychologicznego (na potrzeby badań określanego jako resilience).
Metody. Przy przeprowadzeniu badań posłużono się metodą ilościową. Próbę badawczą stanowili studenci, różnych kierunków, od których dane zebrano przy pomocy kwestionariusza typu self-report w formie online. Formularz ten zawierał pytania o świadomość istnienia udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, a także o przekonania wobec innych, istotnych z tego zakresu kwestii.
Wyniki. Materiał badawczy ujawnił korelacje częściowo zgodne z oczekiwaniami, bowiem większa część komponentów niematerialnych kapitałów, 6 z 10, korelowała dodatnio z poziomem postawy włączającej osoby z niepełnosprawnościami. Zaskoczeniem okazał się fakt, że wysoki kapitał psychologiczny koreluje z postawą włączającą ujemnie.
Wnioski. Wyniki przeprowadzonych badań dają obraz na to, jak istotnym są kapitały człowieka w kontekście przejawiania postawy inkluzyjnej wobec osób z niepełnosprawnością. Wskazane jest przeprowadzenie dalszych badań, na większej grupie badawczej, co pozwoliłoby w pełni opisać to zjawisko.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. (2024). Dane demograficzne. https://niepelnosprawni.gov.pl/index.php?c=page&id=78
Broszkiewicz, W. (2010). Kapitał kulturowy młodego pokolenia Polski współczesnej. Studium na przykładzie wybranych społeczności Podkarpacia. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Bukowska, X., Jewdokimow, M., Markowska, B., & Winiarski P. (2010) Kapitał Kulturowy w działaniu. Collegium Civitas.
Chrzanowska, I. (2019). Postawy wobec edukacji włączającej- jakie skutki? W I. Chrzanwoska, & G. Szumski, Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (ss. 44-54). FRSE.
Działek, J. (2011). Kapitał społeczny – ujęcia teoretyczne i praktyka badawcza. Studia Regionalne i Lokalne, 3(45), 100-118.
Fairbaim, G. J. (1996) Integracja, wartości, społeczeństwo. W J. Bogucka, & M. Kościelska (red.), Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia MEN (ss.57-75). Wydawnictwo MHP.
Fukuyama, F. (2003). Kapitał społeczny. W L. E. Harrison, & S. P. Huntington, Kultura ma znaczenie (pp. 169-187). Zysk i S-ka.
Gąciarz, B. (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo. Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej. Studia Socjologiczne, 2, 15–42.
Główny Urząd Statystyczny. (2023). Osoby niepełnosprawne w 2022 roku. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/ubostwo-pomoc-spoleczna/osoby-niepelnosprawne-w-2022-roku,26,5.html
Główny Urząd Statystyczny (2024). Osoby niepełnosprawne w 2023 roku. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/ubostwo-pomoc-spoleczna/osoby-niepelnosprawne-w-2023-roku,26,6.html
Herbst, M. (2007). Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny. Scholar.
Jendrzejewski, R. (b.d.). Ile jest osób z niepełnosprawnościami w Polsce? https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/ile-jest-osob-z-niepelnosprawnosciami-w-polsce
Kancelaria Senatu (2014). Niepełnosprawność- wybrane zagadnienia społeczne i prawne. https://www.senat.gov.pl/prace/wybrane-opracowania-biura-analiz-i-petycji/page,10.html
Karaś, M. (2012). Niepełnosprawność, od spojrzenia medycznego do społecznego. Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny, 4, 26-43.
Kłos, B. (2015). Systemy orzecznictwa o niezdolności do pracy i orzecznictwo o niepełnosprawności w Polsce. Studia BAS, 2(42), 9-45.
Konarska, J. (2019). Niepełnosprawność w ujęciu dyscyplinarnym. Oficyna Wydawnicza AFM.
Kossewska, J. (2003). Społeczeństwo wobec osób niepełnosprawnych- postawy i ich determinanty. Studia Psychologica, 1, 39-59.
Kotarski, H. (2013). Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój województwa podkarpackiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Mockałło, Z., & Stachura-Krzyształowicz, A. (b.d.). Kapitał Psychologiczny Pracowników w wieku 50+. Jak zaplanować interwencję w miejscu pracy?. Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy.
Sękowski A., & Witkowska B. (2002). Kierunki Typologii Uwarunkowań Postaw Wobec Osób Niepełnosprawnych. Roczniki Psychologiczne, 5, 129-144.
Sierocińska, K. (2011). Kapitał społeczny. Definiowanie, pomiary i typy. Studia ekonomiczne, 1,69-86.
Świątkiewicz, W. (2001). Kapitał Kulturowy a zagadnienie integracji społecznej. W A. Barska, T. Michalczyk, & M. S. Szczepański (red.), Ku integracji rozwoju człowieka i społeczeństwa (pp. 93-106). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Urbanowicz Z. (2012). Od interdyscyplinarnego do transdyscyplinarnego spojrzenia na niepełnosprawność. Ogrody Nauk i Sztuk, 2, 443-457.
Yuker, H. E. (1988). Attitudes toward persons with disabilities. Springer Publishing Company.
Ziółkowski, M. (2012). Kapitały społeczny, kulturowy i materialny i ich wzajemne konwersje we współczesnym społeczeństwie polskim. Studia Edukacyjne, 22, 7-27.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Julia Białek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.