Inclusive Attitudes of Students in the Context of Intangible Forms of Human Capital

Inclusive Attitudes of Students in the Context of Intangible Forms of Human Capital

Authors

  • Julia Białek Institute of Psychology, Faculty of Historical and Pedagogical Sciences, University of Wrocław Ul. J. Wł. Dawida 1, 50-527 Wrocław

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2025.1

Keywords:

human capital, inclusive attitude, inclusivity, disability, people with disabilities

Abstract

Aim. The primary aim of the study was to determine whether intangible forms of human capital are a factor influencing students’ attitudes toward people with disabilities. The research also aimed to answer specific research questions related to the individual components of three types of capital: social, cultural, and psychological (the latter referred to as resilience for the purposes of the study).

Methods. A quantitative research method was employed. The study sample consisted of students from various fields of study, and the data were collected through a self-report questionnaire in an online format. The questionnaire included questions about the respondents’ awareness of available accommodations for people with disabilities, as well as their beliefs about other key issues related to this topic.

Results. The research data revealed correlations that were partially consistent with expectations. Most components of intangible human capital—6 out of 10—were positively correlated with the level of inclusive attitudes toward people with disabilities. Surprisingly, a high level of psychological capital showed a negative correlation with inclusive attitudes.

Conclusions. The results of the study highlight the importance of human capital in shaping inclusive attitudes toward individuals with disabilities. Further research involving a larger sample is recommended in order to more fully describe and understand this phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julia Białek, Institute of Psychology, Faculty of Historical and Pedagogical Sciences, University of Wrocław Ul. J. Wł. Dawida 1, 50-527 Wrocław

A graduate in Criminology from the Faculty of Law, Administration and Economics at the University of Wrocław, and a student of Resocialization Pedagogy at the Faculty of Historical and Pedagogical Sciences at the University of Wrocław. Particularly interested in topics related to crime prevention and inclusivity.

References

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. (2024). Dane demograficzne. https://niepelnosprawni.gov.pl/index.php?c=page&id=78

Broszkiewicz, W. (2010). Kapitał kulturowy młodego pokolenia Polski współczesnej. Studium na przykładzie wybranych społeczności Podkarpacia. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Bukowska, X., Jewdokimow, M., Markowska, B., & Winiarski P. (2010) Kapitał Kulturowy w działaniu. Collegium Civitas.

Chrzanowska, I. (2019). Postawy wobec edukacji włączającej- jakie skutki? W I. Chrzanwoska, & G. Szumski, Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (ss. 44-54). FRSE.

Działek, J. (2011). Kapitał społeczny – ujęcia teoretyczne i praktyka badawcza. Studia Regionalne i Lokalne, 3(45), 100-118.

Fairbaim, G. J. (1996) Integracja, wartości, społeczeństwo. W J. Bogucka, & M. Kościelska (red.), Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia MEN (ss.57-75). Wydawnictwo MHP.

Fukuyama, F. (2003). Kapitał społeczny. W L. E. Harrison, & S. P. Huntington, Kultura ma znaczenie (pp. 169-187). Zysk i S-ka.

Gąciarz, B. (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo. Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej. Studia Socjologiczne, 2, 15–42.

Główny Urząd Statystyczny. (2023). Osoby niepełnosprawne w 2022 roku. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/ubostwo-pomoc-spoleczna/osoby-niepelnosprawne-w-2022-roku,26,5.html

Główny Urząd Statystyczny (2024). Osoby niepełnosprawne w 2023 roku. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/ubostwo-pomoc-spoleczna/osoby-niepelnosprawne-w-2023-roku,26,6.html

Herbst, M. (2007). Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny. Scholar.

Jendrzejewski, R. (b.d.). Ile jest osób z niepełnosprawnościami w Polsce? https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/ile-jest-osob-z-niepelnosprawnosciami-w-polsce

Kancelaria Senatu (2014). Niepełnosprawność- wybrane zagadnienia społeczne i prawne. https://www.senat.gov.pl/prace/wybrane-opracowania-biura-analiz-i-petycji/page,10.html

Karaś, M. (2012). Niepełnosprawność, od spojrzenia medycznego do społecznego. Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny, 4, 26-43.

Kłos, B. (2015). Systemy orzecznictwa o niezdolności do pracy i orzecznictwo o niepełnosprawności w Polsce. Studia BAS, 2(42), 9-45.

Konarska, J. (2019). Niepełnosprawność w ujęciu dyscyplinarnym. Oficyna Wydawnicza AFM.

Kossewska, J. (2003). Społeczeństwo wobec osób niepełnosprawnych- postawy i ich determinanty. Studia Psychologica, 1, 39-59.

Kotarski, H. (2013). Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój województwa podkarpackiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Mockałło, Z., & Stachura-Krzyształowicz, A. (b.d.). Kapitał Psychologiczny Pracowników w wieku 50+. Jak zaplanować interwencję w miejscu pracy?. Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy.

Sękowski A., & Witkowska B. (2002). Kierunki Typologii Uwarunkowań Postaw Wobec Osób Niepełnosprawnych. Roczniki Psychologiczne, 5, 129-144.

Sierocińska, K. (2011). Kapitał społeczny. Definiowanie, pomiary i typy. Studia ekonomiczne, 1,69-86.

Świątkiewicz, W. (2001). Kapitał Kulturowy a zagadnienie integracji społecznej. W A. Barska, T. Michalczyk, & M. S. Szczepański (red.), Ku integracji rozwoju człowieka i społeczeństwa (pp. 93-106). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Urbanowicz Z. (2012). Od interdyscyplinarnego do transdyscyplinarnego spojrzenia na niepełnosprawność. Ogrody Nauk i Sztuk, 2, 443-457.

Yuker, H. E. (1988). Attitudes toward persons with disabilities. Springer Publishing Company.

Ziółkowski, M. (2012). Kapitały społeczny, kulturowy i materialny i ich wzajemne konwersje we współczesnym społeczeństwie polskim. Studia Edukacyjne, 22, 7-27.

Published

2025-05-11

How to Cite

[1]
Białek, J. 2025. Inclusive Attitudes of Students in the Context of Intangible Forms of Human Capital: Inclusive Attitudes of Students in the Context of Intangible Forms of Human Capital. Gardens of Science and Arts. 15, 15 (May 2025). DOI:https://doi.org/10.15503/onis2025.1.