Krajobraz emocjonalny uczniów języka obcego: badanie emocjonalności i różnorodności pojawiania się emocji na zajęciach językowych
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2024.115.127Słowa kluczowe:
doświadczenia emocjonalne, środowisko uczenia się drugiego języka, dobrostan emocjonalny, zakres emocjiAbstrakt
Cel. Głównym celem tego badania było poznanie doświadczeń emocjonalnych uczniów w środowisku nauki drugiego języka. Ponadto poddano analizie, w jakim stopniu osoby uczące się drugiego języka przywiązują wagę do własnego dobrostanu emocjonalnego.
Metoda. Aby osiągnąć te cele, zastosowano metodę mieszaną, która obejmuje kwestionariusze, wywiady i obserwacje w celu zebrania danych z próbnej populacji osób uczących się drugiego języka.
Wyniki i wnioski. Analizując uważność uczniów na podstawie emocji doświadczanych podczas nauki języka, badanie to ujawniło zakres emocji doświadczanych przez uczniów podczas zajęć, w tym najsilniejsze uczucia, które pojawiają się podczas wykonywania określonej czynności. W badaniu rozróżniono emocje utrudniające i ułatwiające proces przyswajania drugiego języka.
Wartość poznawcza. Badanie podkreśliło znaczenie wzmacniania odporności emocjonalnej, aby stawić czoła wyzwaniom, przed którymi stoją osoby uczące się obcego języka. Ważne jest, aby nauczyciele dostrzegali znaczenie wzmacniania odporności emocjonalnej u uczniów, aby pomóc im skutecznie radzić sobie z wyzwaniami związanymi z nauką języków. Wyniki tego badania dostarczają licznych implikacji dla nauczycieli oraz służą, jako źródło cennych informacji na temat znaczenia dbania o dobrostan emocjonalny w środowisku nauki drugiego języka.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Clément, R. (1980). Ethnicity, contact and communicative competence in a second language. W H. Giles, W. P. Robinson, & P. M. Smith (Red.), Language: Social psychological perspectives (ss. 147-154). Pergamon Press.
Clément, R. (1986). Second language proficiency and acculturation: An investigation of the effects of language status and individual characteristics. Journal of Language and Social Psychology, 5(4), 271-290.
Dewaele, J. M., & MacIntyre, P. D. (2014). The two faces of Janus? Anxiety and enjoyment in the foreign language classroom. Studies in Second Language Learning and Teaching, 4(2), 237-274.
Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. Edward Arnold.
Gardner, R. C. (2010). Motivation and second language acquisition: The socio-educational model. Peter Lang Publishing.
MacIntyre, P. D., & Vincze, L. (2017). Positive and negative emotions in motivation for second language learning. Studies in Second Language Learning and Teaching, 7(1), 61-88 . https://doi.org/10.14746/ssllt.2017.7.1.4
MacIntyre, P. D., & Gregersen, T. (2012). Emotions that facilitate language learning: The positive-broadening power of the imagination. Studies in Second Language Learning and Teaching, 2(2), 193-213.
Plutchik, R. (1980). A general psychoevolutionary theory of emotion. W R. Plutchik, & H. Kellerman (Red.), Emotion: Theory, research, and experience: Vol. 1. Theories of emotion (ss. 3-33). Academic.
Richards, J. C. (2022). Exploring Emotions in Language Teaching. RELC Journal, 53(1), 225-239. https://doi.org/10.1177/0033688220927531
Suleimenova Z. (2013) Speaking Anxiety in a Foreign Language Classroom in Kazakhstan. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 93, 1860 – 1868.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Paulina Zielonka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.