Znaczenie edukacji dwujęzycznej dla funkcjonowania dziecka głuchego

Autor

  • Martyna Bączyk Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2024.175.182

Słowa kluczowe:

edukacja, dwujęzyczność, surdopedagogika, komunikacja, niesłyszący, immersja, submersja

Abstrakt

Cel. Edukacja dwumodalna w kontekście edukacji dwujęzycznej ma pozytywny wpływ na rozwój komunikacji oraz szeroko pojęty rozwój poznawczy dziecka z uszkodzonym słuchem.

Omówione koncepcje. W artykule omówiono metodę edukacji dwujęzycznej w kontekście wykorzystania jej w kształceniu dzieci z uszkodzonym słuchem. W tym obszarze zwrócono szczególną uwagę na Edukację dwumodalną popularyzowaną w Polsce przez Magdalenę Dunaj.

Wnioski. Edukacja dwujęzyczna dzieci Głuchych wspiera rozwój komunikacyjny oraz poznawczy dzieci z uszkodzonym słuchem. Wymaga ona jednak wiele pracy zarówno ze strony rodziców, jak i dziecka, a także szerokiego wsparcie ze strony służby zdrowia oraz placówek oświatowych.

Wartość poznawcza. Opisywany model edukacji jest optymalny dla rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem i powinien być popularyzowany. Ponadto dwujęzyczność w odniesieniu do dzieci z uszkodzonym słuchem nie jest często poruszanym tematem na gruncie pedagogiki.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Martyna Bączyk - Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań

Doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu im.
Adama Mickiewicza. Absolwentka Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im.
Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia I stopnia na kierunku Pedagogika
specjalna o specjalności Logopedia – profilaktyka i terapia oraz studia II stopnia o
specjalności Logopedia kliniczna. W kręgu jej zainteresowań leżą oddziaływania
pedagogiczne i logopedyczne w ramach wczesnej interwencji oraz wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka.

Bibliografia

Daniels, M. (2001). Sign Language Advantage. Sign Language Studies, 2(1), 5–19.

Dunaj, M. (2016). W stronę edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych w Polsce. Co wiemy? Czego nie wiemy? Co należy zrobić?. Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki.

Easterbrooks, S. R. (2010). Evidence-based curricula and practices that support development of reading skills. W M. Marschark, & P. E. Spencer (Red.) The Oxford handbook of deaf studies, language, and education (ss. 111–126). Oxford University Press.

Heiling, K. (1998). Bilingual vs. oral education. W A. Weisel (Red.), Issues Unresolved: New Perspectives on Language and Deaf Education. International Congress on Education of the Deaf.

Kochanek, K. (2007). Zaburzenia słuchu, W G. Janczewski (Red.), Otolaryngologia praktyczna. Podręcznik dla studentów i lekarzy t. I, (ss. 8-11). Via Medica.

Magierska-Krzysztoń, M., & Posłuszna, M. (2011). Rozwój mowy i języka u dzieci zaimplantowanych przed trzecim rokiem życia. Nowiny Lekarskie, 80(4), 266-271.

Marschark, M. (2007). Raising and educating a deaf child: a comprehensive guide to the choices, controversies, and decisions faced by parents and educators. Oxford University Press.

Paul, P. (2001). Language and deafness (3nd ed.).Singular Publishing Group.

Paul, P., & Quigley, S. (1994). Language and deafness (2nd ed.). Singular Publishing Group.

Tomaszewski, P. (2005). Mówić czy migać? Prawo dziecka głuchego do wychowania dwujęzycznego. W D. Gorajewska (Red.) Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian. (ss. 113-124). Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.

Pobrania

Opublikowane

2024-08-09

Jak cytować

[1]
Bączyk, M. 2024. Znaczenie edukacji dwujęzycznej dla funkcjonowania dziecka głuchego . Ogrody Nauk i Sztuk. 14, 14 (sie. 2024), 175–182. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2024.175.182.

Numer

Dział

DOŚWIADCZENIE