Znaczenie edukacji dwujęzycznej dla funkcjonowania dziecka głuchego
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2024.175.182Słowa kluczowe:
edukacja, dwujęzyczność, surdopedagogika, komunikacja, niesłyszący, immersja, submersjaAbstrakt
Cel. Edukacja dwumodalna w kontekście edukacji dwujęzycznej ma pozytywny wpływ na rozwój komunikacji oraz szeroko pojęty rozwój poznawczy dziecka z uszkodzonym słuchem.
Omówione koncepcje. W artykule omówiono metodę edukacji dwujęzycznej w kontekście wykorzystania jej w kształceniu dzieci z uszkodzonym słuchem. W tym obszarze zwrócono szczególną uwagę na Edukację dwumodalną popularyzowaną w Polsce przez Magdalenę Dunaj.
Wnioski. Edukacja dwujęzyczna dzieci Głuchych wspiera rozwój komunikacyjny oraz poznawczy dzieci z uszkodzonym słuchem. Wymaga ona jednak wiele pracy zarówno ze strony rodziców, jak i dziecka, a także szerokiego wsparcie ze strony służby zdrowia oraz placówek oświatowych.
Wartość poznawcza. Opisywany model edukacji jest optymalny dla rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem i powinien być popularyzowany. Ponadto dwujęzyczność w odniesieniu do dzieci z uszkodzonym słuchem nie jest często poruszanym tematem na gruncie pedagogiki.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Daniels, M. (2001). Sign Language Advantage. Sign Language Studies, 2(1), 5–19.
Dunaj, M. (2016). W stronę edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych w Polsce. Co wiemy? Czego nie wiemy? Co należy zrobić?. Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki.
Easterbrooks, S. R. (2010). Evidence-based curricula and practices that support development of reading skills. W M. Marschark, & P. E. Spencer (Red.) The Oxford handbook of deaf studies, language, and education (ss. 111–126). Oxford University Press.
Heiling, K. (1998). Bilingual vs. oral education. W A. Weisel (Red.), Issues Unresolved: New Perspectives on Language and Deaf Education. International Congress on Education of the Deaf.
Kochanek, K. (2007). Zaburzenia słuchu, W G. Janczewski (Red.), Otolaryngologia praktyczna. Podręcznik dla studentów i lekarzy t. I, (ss. 8-11). Via Medica.
Magierska-Krzysztoń, M., & Posłuszna, M. (2011). Rozwój mowy i języka u dzieci zaimplantowanych przed trzecim rokiem życia. Nowiny Lekarskie, 80(4), 266-271.
Marschark, M. (2007). Raising and educating a deaf child: a comprehensive guide to the choices, controversies, and decisions faced by parents and educators. Oxford University Press.
Paul, P. (2001). Language and deafness (3nd ed.).Singular Publishing Group.
Paul, P., & Quigley, S. (1994). Language and deafness (2nd ed.). Singular Publishing Group.
Tomaszewski, P. (2005). Mówić czy migać? Prawo dziecka głuchego do wychowania dwujęzycznego. W D. Gorajewska (Red.) Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian. (ss. 113-124). Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Martyna Bączyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.