The importance of bilingual education for the functioning of the Deaf child

Authors

  • Martyna Bączyk Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2024.175.182

Keywords:

education, bilingualism, pedagogy of a child with impaired hearing

Abstract

Thesis: Bimodal education in the context of bilingual education has a positive impact on the communication and broader cognitive development of the hearing impaired child. 

Concepts discussed: This article discusses the method of bilingual education in the context of its use in the education of children with hearing impairment. In this area, special attention is paid to Bilingual Education popularised in Poland by Magdalena Dunaj. 

Conclusions: Bilingual education of Deaf children supports the communicative and cognitive development of children with hearing impairment. However, it requires a lot of work on the part of both the parents and the child, as well as extensive support from health services and educational institutions. 

Cognitive value of the approach: The described educational model is optimal for the development of children with hearing impairment and should be popularised. Furthermore, bilingualism for hearing impaired children is not a frequently addressed topic in pedagogy. 

 Keywords: education, bilingualism, pedagogy of a child with impaired hearing 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martyna Bączyk, Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań

Doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu im.
Adama Mickiewicza. Absolwentka Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im.
Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła studia I stopnia na kierunku Pedagogika
specjalna o specjalności Logopedia – profilaktyka i terapia oraz studia II stopnia o
specjalności Logopedia kliniczna. W kręgu jej zainteresowań leżą oddziaływania
pedagogiczne i logopedyczne w ramach wczesnej interwencji oraz wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka.

References

Daniels, M. (2001). Sign Language Advantage. Sign Language Studies, 2(1), 5–19.

Dunaj, M. (2016). W stronę edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych w Polsce. Co wiemy? Czego nie wiemy? Co należy zrobić?. Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki.

Easterbrooks, S. R. (2010). Evidence-based curricula and practices that support development of reading skills. W M. Marschark, & P. E. Spencer (Red.) The Oxford handbook of deaf studies, language, and education (ss. 111–126). Oxford University Press.

Heiling, K. (1998). Bilingual vs. oral education. W A. Weisel (Red.), Issues Unresolved: New Perspectives on Language and Deaf Education. International Congress on Education of the Deaf.

Kochanek, K. (2007). Zaburzenia słuchu, W G. Janczewski (Red.), Otolaryngologia praktyczna. Podręcznik dla studentów i lekarzy t. I, (ss. 8-11). Via Medica.

Magierska-Krzysztoń, M., & Posłuszna, M. (2011). Rozwój mowy i języka u dzieci zaimplantowanych przed trzecim rokiem życia. Nowiny Lekarskie, 80(4), 266-271.

Marschark, M. (2007). Raising and educating a deaf child: a comprehensive guide to the choices, controversies, and decisions faced by parents and educators. Oxford University Press.

Paul, P. (2001). Language and deafness (3nd ed.).Singular Publishing Group.

Paul, P., & Quigley, S. (1994). Language and deafness (2nd ed.). Singular Publishing Group.

Tomaszewski, P. (2005). Mówić czy migać? Prawo dziecka głuchego do wychowania dwujęzycznego. W D. Gorajewska (Red.) Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian. (ss. 113-124). Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.

Published

2024-08-09

How to Cite

[1]
Bączyk, M. 2024. The importance of bilingual education for the functioning of the Deaf child . Gardens of Science and Arts. 14, 14 (Aug. 2024), 175–182. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2024.175.182.