Audio description as a starting point for a multisensory experience of history and art – project “Images without barriers”

Authors

  • Damian Wątrobiński Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Neofilologii, Aleje Niepodległości 4, 61-874 Poznań https://orcid.org/0000-0002-9046-8293

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2019.170.177

Keywords:

audio description, multisensuality, blind

Abstract

Purpose of research. The aim of the study is to show the didactic nature of audio description, i.e. its use as a didactic means in learning the blind and visually impaired youth. Audio description is in this context understood as a service and an element that supports learning and reality experience.

Methodology. After a theoretical introduction to research on teaching of audio description (Zabrocka 2014, Paplińska 2016) and its emotionalism (Künstler 2014), the didactic potential of audio description is discussed on the example of the project "Images without barriers" organized for blind and visually impaired students. The aim of the project was to make museum and art exhibits accessible to blind recipients. The youth listened to this purpose emotionally colored audio description and learned in a multisensory way – through different sensory channels (hearing, touch, smell).

Results. The classes, workshops and visits to the museums conducted as part of the project “Images without barriers” showed that thought-out and targeting blind students to multi-annual learning about exhibits and objects audio description is an excellent didactic tool. Young people with special educational needs were constantly interested in the content they were given, and their artistic work done at the end of the project was complex, rich in details and extraordinary, which means that the experiences they collected during the project were equally colorful.

Conclusions. It is worth creating audio descriptions that are involved, thought out and oriented towards the multi-sensuality of experiencing reality. Such audio descriptions should be the basic didactic method in learning blind students.

Keywords: audio description, multisensuality, blind

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Damian Wątrobiński, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Neofilologii, Aleje Niepodległości 4, 61-874 Poznań

Absolwent Wydziałowych Studiów Magisterskich Tłumaczenia Specjalistycznego i Zawodowego, doktorant w Instytucie Filologii Germańskiej UAM, w Zakładzie Komparatystyki i Teorii Przekładu Literackiego. Pisze rozprawę doktorską o aspektach performatywności w audiodeskrypcji na przykładzie skryptów audiodeskrypcji w niemieckich muzeach. Zainteresowania naukowe: przekład audiowizualny, przekład tekstów prawnych i prawniczych.

References

Chmiel, A. i Mazur, I. (2014). Audiodeskrypcja. Poznań: Zakład Graficzny UAM.

Hörfilm, E. V. (2018). Pobrano z: https://hoerfilmev.de/?id=373&PHPSESSI D=441e6e 2a28c5fe36c5dd1340991eee92.

Jerzakowska, B. (2013). Podobieństwa i różnice w polskiej i zagranicznej audiodeskrypcji malarstwa. Na przykładzie porównania opisu obrazów Pabla Picassa Panny z Avignon i Dziewczyna z mandoliną. Socjolingwistyka (27), 169-177.

Jerzakowska, B. (2016). Posłuchać obrazów. Poznań: Wydawnictwo Rys.

Jerzakowska, B. (2018). Formularz oferty w konkursie Mikrodotacji Wielkopolska Wiara. Poznań.

Katarynka, F. (2018). adapter.pl. Pobrano z: adapter.pl

Künstler, I. (2014). Cel uświęca środki audiodeskrypcji. Przekładaniec (28), 140-152.

Mazur, I., Chmiel, A. (2011). Odzwierciedlenie percepcji osób widzących w opisie dla osób niewidomych. Badania okulograficzne nad audiodeskrypcją. Lingwistyka Stosowana (4), 163-180.

Michalewicz, I. (2014). Audiodeskrypcja po Euro 2012 – zawrotne tempo akcji czy para w gwizdek? Przekładaniec (28), 153-162.

Paplińska, M. (2016). Niewidomy odbiorca sztuki - społeczne, edukacyjno-rehabilitacyjne znaczenie audiodeskrypcji przedstawień teatralnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Forum Pedagogiczne, (1) 181-194.

Szymańska, B., Strzymiński, T. (2010). Fundacja Audiodeskrypcja. Pobrano z: http://www.audiodeskrypcja.org.pl/standardy-tworzenia-audiodeskrypcji/do-produkcji-audiowizualnych.html.

Tatarkiewicz, W. (1988). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN.

Wątrobiński, D. (2017). Komunikacja emocji w tłumaczeniu audiowizualnym. Audiodeskrypcja do filmu W ciemności Agnieszki Holland. W: P. Fast, Studia o przekładzie. Przekład i emocje. Katowice: Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"; Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych.

Wątrobiński, D. (w druku). Dylemat audiodeskryptora w procesie przekładu audiowizualnego. Investigationes Linguisticae.

Wielcy malarze, (2018). Wielcy malarze. Reprodukcje obrazów na płótnie. Pobrano z: https://wielcymalarze.pl/produkt/tadeusz-makowski-skapiec/.

Więckowski, R. (2014). Audiodeskrypcja piękna. Przekładaniec (28), 109-123.

Zabrocka, M. (2014). Audiodeskrypcja w programach dla dzieci - audiodeskrypcja szczególna? Rocznik Przekładoznawczy (9), 247-259.

Published

2019-08-15

How to Cite

[1]
Wątrobiński, D. 2019. Audio description as a starting point for a multisensory experience of history and art – project “Images without barriers”. Gardens of Science and Arts. 9, 9 (Aug. 2019), 170–177. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2019.170.177.