Career counselling in the period of the early adulthood
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2018.256.262Keywords:
career counselling, life design, lifelong counselling, early adulthood, emerging adulthood, young adulthoodAbstract
Abstract:
Thesis: Carrer counseling in the period of the early adulthood should include the specification of this period, which results from the both theory of development psychology and the influence of the modern world.
Discussed topics: In the article I discussed conceptions of early and emerging adulthood. Moreover, I talked about lifelong counseling, carrer counseling, counseling in the post-modernism and in the socjety of risk and conception of life design.
Results and conclussions: The main conclussion of the article is the need of adjusting carrer counseling, so it could become more successful and fitting for this specific age group. The next conclussion is the real influence of the social conditions on the carrer counseling.
The Cognitive value: The article could be an input for the more advanced and deeper discussions and researches about the conditions of the carrer counseling for the young adults.
Downloads
References
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. (ss. 450-455), Poznań: Zysk.
Brzezińska A.I., Piotrowski K., (2010). Formowanie się tożsamości a poczucie dorosłości i gotowość do tworzenia bliskich związków. Czasopismo Psychologiczne, 16(2), (265-274).
Brzezińska A. I, Kaczan R., Piotrowski K., Rękosiewicz M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt, Nauka, 4, (70 - 71).
Czerkawska A., (2006) Instrumentalne i egzystencjalne problemy zawodowe w życiu człowieka, Dyskursy młodych andragogów, 7, (163-168).
Giddens A. (2004). Socjologia. (ss. 91), Warszawa: PWN.
Glanc M. (2011). Obraz dorosłości w dobie ponowoczesnej. Mozaika wymiarów dorosłości, Edukacja dorosłych, 1(64), (24-43).
Gurba E. (2012) Wczesna dorosłość, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwojowa, (ss. 287), Warszawa: PWN.
Kałużny R. (2016). Zmienność ról społeczno-zawodowych człowieka we współczesnym świecie jako zagrożenie tradycyjnej dorosłości, Edukacja Dorosłych, 1, (125-126).
Kargulowa A. (2010). Zmiany w polskim poradnictwie, Edukacja Dorosłych, 1(62), (9-26).
Malewski M. (1990). Andragogika w perspektywie metodologicznej. (ss. 24-43), Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Marianowska A. (2013). Pomiędzy adolescencją a dorosłością – koncepcja emerging adulthood Jeffreya J. Arnetta, Edukacja Dorosłych, 1(68), (91-104).
Minta J. (2007). „Pozornie dorośli” – zawieszenie pomiędzy młodzieńczością a dorosłością, Dyskursy Młodych Andragogów, 8, (29-43).
Podgórny M. Drabik-Podgórna V. (2015). Jak rozpoznać coaching? Przyczynek do dyskusji nad coachingiem w refleksji andragogicznej i poradoznawczej, Studia Poradoznawcze, 4, (39-44).
Straś-Romanowska M. (1996). Poradnictwo wobec problemów egzystencjalnych człowieka. W: A. Kargulowa (red.), Dramaturgia poradnictwa (ss. 16-23), Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Sztompka P. (2002). Socjologia. (ss. 579-581), Kraków: Znak.
Wieteska, M. (2014). Wczesna dorosłość w ponowoczesności. Odraczanie autonomii w kontekście zamieszkiwania z rodziną pochodzenia. Ogrody Nauk i Sztuk, 4, (368-370).
Wojtasik B. (2011). Postawy poradnictwa kariery. (ss. 34-58), Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.