Catholic church’s attitude towards infertility
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2018.84.90Keywords:
bioethics, Catholic church, infertility, medically assisted procreation, in vitroAbstract
Thesis. The Catholic Church, as an institution engaged in discussions on bioethical issues, is included in the public discourse on infertility and methods of its treatment. The position of the Church in these matters is much closer to Christian ethics than to natural ethics (which is related to biomedicine).
The discussed concepts. The Church presents its position towards the subject in the official documents of the institution, for example in encyclicals, apostolic letters, documents of the Congregation for the Doctrine of Faith or the Polish Episcopate Conference. They can also be found in the unofficial documents, such as sermons. The author uses a method of discussing not individual concepts, but captures the topic problematically, dividing the structure of the article into the Church’s position on the method of in vitro fertilization and prenatal tests.
Results and conclusions. To sum up the presented position of the Catholic Church on in vitro and prenatal tests one should consider a very skeptical and critical approach to the above- mentioned issues. The Church hierarchy’s discourse seeks to encourage couples who do not have children to use other methods of dealing with infertility, such as, naprotechnology or children adoption. The Catholic Church presents a very restrictive and conservative approach to contemporary bioethical problems.
Originality/cognitive value of the approach. The aim of the article was to systematize and bring the reader closer to the arguments of the Catholic Church in the matter of in vitro infertility and prenatal tests. Extremely fast technological progress enabling the treatment of many diseases, including infertility, is associated with ethical dilemmas in connection with the use of the in vitro procedure, freezing embryos or performing prenatal and preimplantation tests. The article aims to synthetically present the position of the Catholic Church, which is a participant in the public debate on bioethical issues, reaching directly to official Church documents.
Downloads
References
Baniak, J. (2011). Kościół instytucjonalny w krytycznym spojrzeniu dzisiejszych katolików polskich. Przegląd Religioznawczy, 3, 157-166.
Biesaga, T. (2008). Diagnostyka prenatalna a selekcja eugeniczna. Życie i płodność, 4, 71-76.
Breczko, A. (2011). Podmiotowość prawna człowieka w warunkach postępu biotechnomedycznego. Białystok: Temida 2.
CBOS (2015). Opinie o dopuszczalności stosowania zapłodnienia in vitro. Pobrano z: http://cbos.pl/SPISKOM.POL/2015/K_096_15.PDF.
Debita, M. (2013). Badania prenatalne – szansa czy zagrożenie? Współczesna medycyna,
a nauka społeczna Kościoła Katolickiego. Studia Erasmiana Wratislaviensia, 7, 313-324.
Franciszek I (2013). Lumen Fidei. Nowy Jork: Crown Publishing Group.
Galewicz, W. (2010). Status ludzkiego zarodka, a etyka badań biomedycznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jan Paweł II (1983). Audiencja generalna 1 V 1983. L`Osservatore Romano (wydanie polskie), 7/1983, 8.
Jan Paweł II (1993). Veritatis splendor. Wrocław: Tum.
Jan Paweł II (1995). Evangelium Vitae. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Katechizm Kościoła Katolickiego (1994). Poznań: Pallottinum.
Lockwood, M. (2010). Status moralny ludzkiego zarodka: implikacje dla zapłodnienia in vitro, W: W. Galewicz (red.), Początki ludzkiego życia. Antologia bioetyki. Tom 2 (ss. 301-310). Kraków: Universitas.
Niebrój, L. (2006). Etyka pryncypializmu w bioetyce: kryteria jakości opieki zdrowotnej. Nowiny Lekarskie, 75 (5), 491.
Pawłowicz, J.J. (2008). Aspekty medyczne i następstwa sztucznego zapłodnienia. Homo Dei, 3 (288), 56-70.
Pius XII (1954). Genetyka – dziedziczność – ewolucja. Przemówienie z 7.9.1953. Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.
Sadowski, M. (2002). Ze studiów nad papieską koncepcją godności człowieka /1891-1991/. W: M. Maciejewski, M. Marszał (red.), Doktryny polityczne i prawne u progu XXI wieku. Wybrane problemy badawcze (ss. 407-428). Wrocław: Kolonia Limited.
Sadowski, M. (2007). Godność człowieka i dobro wspólne jako fundament wartości europejskich. Propozycje katolickiej nauki społecznej. W: E. Kozerska, T. Scheffler (red.), Aksjologiczne i praktyczne aspekty integracji europejskiej (ss. 99-110). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Sobór Watykański II (1984). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes. Poznań: Pallottinum.
Strong, C. (2010). Moralny status preembrionów, embrionów, płodów i noworodków.
W: W. Galewicz (red.), Początki ludzkiego życia. Antologia bioetyki. Tom 2 (ss. 87-110). Kraków: Universitas.
Ślipko, T. (2012). Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków: Wydawnictwo Petrus.
Tokarczyk, R. (2012). Prawa narodzin, życia i śmierci: podstawy biojurysprudencji. Warszawa: Wolters Kluwer.
Wróbel, J. (2012). Bioetyka a wiara. Rocznik Teologii Katolickiej, XI (1), 149-167.
Zapart, B. (2011). Problemy oraz argumenty filozoficzne i etyczne w dyskusji nad metodą in vitro. Studium porównawcze wybranych stanowisk bioetycznych. Katowice: Uniwersytet Śląski.