Ocena zmian w postrzeganiu własnej efektywności i nasileniu prokrastynacji w okresie pandemii COVID-19.

Czy zdalna praca i edukacja obniżają codzienną skuteczność?

Authors

  • Anna Wojtkowska Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii Uniwersytetu Opolskiego, Plac Staszica 1, 45-052 Opole
  • Julia Sampolska Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii Uniwersytetu Opolskiego, Plac Staszica 1, 45-052 Opole
  • Julia Garus Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii Uniwersytetu Opolskiego, Plac Staszica 1, 45-052 Opole
  • Olimpia Brzostek Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii Uniwersytetu Opolskiego, Plac Staszica 1, 45-052 Opole
  • Kamil Greschütz Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii Uniwersytetu Opolskiego, Plac Staszica 1, 45-052 Opole

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2021.139.150

Keywords:

Keywords: pandemic, efficiency, procrastination

Abstract

Aim. The purpose of the study was to verify the differences in precepting the level of procrastination and efficiency in work during the pandemic related to the time before the outbreak. These changes were analysed to find the connections between them and socio-demographic factors.

Method.186 participants (75,8% of women) in the age of 18 to 62 (M = 22,39; SD = 7,84) took part in a questionnaire survey online between 05.06.2020 and 13.07.2020. The survey form had socio-demographic questions, 20 reliable statements about the level of procrastination (Cronbach alpha = 0,92) and 9 statements about efficiency (alfa = 0,87). The participants answered them on a scale from 1 to 7 where 1 meant less frequently/ less before the outbreak and 7- more frequently/more before the outbreak.

Results. The severity distribution of both tested traits were similar to normal distribution. Most participants evaluated the present level of procrastination and efficiency similar to the level before the outbreak. The ratio of people who experienced the increase and decrease of these traits were even. With the increase of the procrastination, efficiency decreased heavily (p < 0.001). Higher level of education fostered lower levels of procrastination (p < 0,01) and higher efficiency (p < 0,05). Students reported higher levels of procrastination (p < 0,01) but similar efficiency compared to those working.

Cognitive value. The study draws the conclusion that most of the workers and students do not see any changes in their levels of procrastination and efficiency, however, due to the dynamic situation of pandemic, it is worth to deepen the knowledge concerning those two issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julia Sampolska, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii Uniwersytetu Opolskiego, Plac Staszica 1, 45-052 Opole

Studentka drugiego roku psychologii Uniwersytetu Opolskiego. Zainteresowania badawcze koncentrują się na obszarze psychologii klinicznej oraz psychologii rozwojowej.

Julia Garus, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii Uniwersytetu Opolskiego, Plac Staszica 1, 45-052 Opole

Studentka drugiego roku psychologii Uniwersytetu Opolskiego. Zainteresowania badawcze skupiają się na tematyce psychologii klinicznej oraz psychologii emocji i motywacji.

Olimpia Brzostek, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii Uniwersytetu Opolskiego, Plac Staszica 1, 45-052 Opole

Studentka drugiego roku psychologii Uniwersytetu Opolskiego. Zainteresowania badawcze dotyczą obszaru psychologii life-span oraz psychologii różnic indywidualnych.

Kamil Greschütz, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii Uniwersytetu Opolskiego, Plac Staszica 1, 45-052 Opole

Student drugiego roku psychologii Uniwersytetu Opolskiego. Zainteresowania badawcze dotyczą obszaru psychologii klinicznej oraz psychologii motywacji.

References

Costa, P. T., Jr., McCrae, R. R. (2010). The Five-Factor Model, Five-Factor Theory, and Interpersonal Psychology. Handbook of Interpersonal Psychology: Theory, Research, Assessment, and Therapeutic Interventions, 91–104. DOI: 10.1002/9781118001868.ch6.

Fee, R. L., Tangney, J. P. (2000). Procrastination: A means of avoiding shame or guilt?, Journal of Social Behavior and Personality, 15 (5), 167–184.

Ferrari, J. R., Harriott, J. S., Zimmerman, M. (1998). The social support networks of procrastinators: Friends or family in times of trouble?. Personality and Individual Differences, 26 (2), 321–331. DOI: https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00141-X.

Golińska, L. (2000). Osobowość – sojusznik czy przeciwnik. Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia, 3.

Grunschel, C., Patrzek, J., Fries, S. (2012). Exploring reasons and consequences of academic procrastination: an interview study. European Journal of Psychology of Education, 28 (3), 841–861. DOI: 10.1007/s10212-012-0143-4.

Hong, J-Ch., Lee, Y-F., Ye J-H. (2021). Procrastination predicts online self-regulated learning and online learning ineffectiveness during the coronavirus lockdown. Personality and Individual Difference, 174. DOI: 10.1016/j.paid.2021.110673.

Janowska, M., Prystupa, A. (2012). Choroba wrzodowa jako jednostka psychosomatyczna. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18 (4), 330–333.

Jaworska, E. (2013). Przyczyny i konsekwencje prokrastynacji akademickiej. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 303 (72), 63–72.

Jeruszka, U. (2011). Efektywność kształcenia w szkołach wyższych. Polityka Społeczna, 1, 1–7.

Jia, J., Jiang, Q., Hao Lin, X. (2020). Academic Anxiety and Self-handicapping Among Medical Students During the COVID-19 Pandemic: A Moderated Mediation Mode. Research Square, 1–22. DOI: 10.21203/rs.3.rs-77015/v1.

Kaczmarek, M. (2014). Cechy osobowości jako predyktor motywacji i efektywności działań przedsiębiorcy. Problemy Zarządzania, 12 (1), 175–190.

Klein, R. (2014). Here’s What Procrastinators Are Doing Instead Of Schoolwork. Pobrane z: https://www.huffpost.com/entry/student-procrastinating-statistics_n_5399284 (05/27/2014).

Kramer, A., Kramer, K. Z. (2020). The potential impact of the Covid-19 pandemic on occupational status, work from home, and occupational mobility. Journal of Vocational Behavior, 119, 103443. DOI: 10.1016.

Ley, A. (2014). Prokrastynacja test. Pobrane z: http://psychoedukacja.edu.pl/bank-wiedzy/efektywnosc/prokrastynacja-test.

Markiewicz, K. (2018). Prokrastynacja i prokrastynatorzy. Definicja, etiologia, epidemiologia i terapia. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia, 31 (3), 195–213.

McGrath, J. E. (1964). Social psychology: A Brief Introduction. New York: Holt, Rinehart.

Michinov, N., Brunot, S., Le Bohec, O., Juhel, J., Delaval, M. (2011). Procrastination, participation, and performance in online learning environments. Computers & Education, 56 (1), 243–252.

Milgram, N., Tenne, R. (2000). Personality correlates of decisional and task avoidant. Procrastination. European Journal of Personality, 14 (2), 141–156.

Needler, C. (2020). COVID-19 and procrastination: the struggle to stay motivated in a pandemic. Social Space.

Piecuch, T. (2014). Charakterystyka przedsiębiorców społecznych – przegląd literatury. Ekonomia społeczna, 2, 58–68.

Pye, G., Holt, D., Salzman, E., Bellucci, E., Lombardi, L. (2015). Engaging diverse student audiences in contemporary blended learning environments in Australian higher business education: implications for design and practice. Australasian Journal of Information Systems, 19, 1–20. DOI: https://doi.org/10.3127/ajis.v19i0.1251.

Pyszka, A. (2015). Istota efektywności. Definicje i wymiary. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 230, 13–25.

Rozental, A., Carlbring P. (2014). Understanding and treating procrastination: a review of a common self-regulatory failure. Psychology, 5 (13), 1488–1502.

Rutkowska, A. (2013). Teoretyczne aspekty efektywności – pojęcie i metody pomiaru. Zarządzanie i Finanse, 11 (1), 439–453.

Shin, J., Grant, A. M. (2020). When putting work off pays off: the curvilinear relationship between procrastination and creativity. Academy of Management Journal, 1–68. DOI: 10.5465.

Skrzypek, E. (2013). Uwarunkowania efektywności organizacyjnej w nowej ekonomii. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H, Oeconomia, 47 (1),167–178.

Stępień, M., Topolewska, E. (2014). Style tożsamości w ujęciu Berzonsky’ego a prokrastynacja, W: E. Topolewska, E. Skimina, S., Skrzek (red.). Młoda Psychologia. t. 2 (ss. 145–159). Warszawa: Liberi Libri.

Wang, B., Liu, Y., Qian, J., Parker, S. K. (2021). Achieving effective remote working during the COVID-19 pandemic: a work design perspective. Applied Psychology, 70 (1), 16–59. https://doi.org/10.1111/apps.12290.

Znajmiecka-Sikora, M., Wiktorowicz, J., Sałagacka, M., Łysio A. (2019). Analiza związku między perspektywą postrzegania czasu a prokrastynacją akademicką. E-mentor, 2 (79), 26–32.

Published

2021-08-26

How to Cite

[1]
Wojtkowska, A., Sampolska, J., Garus, J., Brzostek, O. and Greschütz, K. 2021. Ocena zmian w postrzeganiu własnej efektywności i nasileniu prokrastynacji w okresie pandemii COVID-19. : Czy zdalna praca i edukacja obniżają codzienną skuteczność?. Gardens of Science and Arts. 11, 11 (Aug. 2021), 139–150. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2021.139.150.