Edukacja w dyplomacji publicznej. Cyberdyplomatyczne rozwiązania w międzynarodowym nauczaniu

Autor

  • Natalia Broś Uniwersytet Wrocławski plac Uniwersytecki 1, 50-137 Wrocław

Słowa kluczowe:

dyplomacja publiczna, cyberdyplomacja, miękka siła, edukacja międzynarodowa, MOOCS, Coursera, Departament Stanu Stanów Zjednoczonych

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie powszechnie występującej tendencji w stosunkach międzynarodowych jaką jest budowanie dyplomacji przez państwa w formule nowej dyplomacji publicznej, w której istotne znaczenie odgrywa edukacja, szczególnie w jej międzynarodowym, cyfrowym wydaniu. W tym celu zostały przeanalizowane cyberdyplomatyczne rozwiązania lidera tej aktywności, czyli Stanów Zjednoczonych. Aby nadać globalny charakter swojej edukacyjno-dyplomatycznej aktywności, USA wykorzystały cybernetyczne narzędzia (edukacyjne platformy online, powszechne otwarte kursy edukacyjne – MOOCS), które przyniosły efekt w postaci osiągania strategicznych celów państwowych przysługując się tym samym wzmocnieniu pozycji kraju na arenie międzynarodowej

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliografia

Bibliografia:

Archetti C., The Impact of New Media on Diplomatic Practice: An Evolutionary Model of Change, “The Hague Journal of Diplomacy” 2012, 7(2)

Arendarska J., Elektroniczna dyplomacja – nowe narzędzia komunikowania w dyplomacji, „e-Politikon” 2012, nr 4

Bjola C., Holmes M., Digital Diplomacy. Theory and Practice, Routledge New Diplomacy Studies, Londyn, 2015

Chopra S., The Big Connect: Politics in the Age of Social Media, New Delhi, 2014

Fulton B., Net Diplomacy III: 2015 and Beyond (Part II), “Virtual Diplomacy Series 2005”, nr 16

Gilboa E., Diplomacy in the media age. Three models of uses and effects, “Diplomacy & Statecraft” 2001, 12(2)

Gilboa E., Public diplomacy: The missing component in Israel’s foreign policy, “Israel Affairs” 2006, 12

Hallams E., Digital diplomacy: the internet, the battle for ideas & US foreign policy, “CEU Political Science Journal” 2010, 4

Hanson F., Revolution @State: The Spread of Ediplomacy, Sydney 2012

Leonard M., Stead C., Smewing C., Public Diplomacy, London 2008

Melissen J.(red.), The New Public Diplomacy: Soft Power in International Relations, London 2005

Nye J., Soft Power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, Warszawa 2007

Nye J., The Future of Power, New York 2011

Ociepka B.(red.), Dyplomacja publiczna, Wrocław 2008

Seib P., Real-Time Diplomacy: Politics and Power in the Social Media Era, London 2012

Westcott N., Digital Diplomacy: The Impact of the Internet on International Relations, “Research Report” 2008, 16

Netografia:

Bureau of Public Affairs, The Office of Electronic Information, 21st Century Statecraft, http://www.state.gov/statecraft/overview/index.htm, 27.12.2015

ITU, ICT Facts and Figures, The World in 2010, Geneva, 2010, http://www.internetlivestats.com/internet-users/, 22.12.2015

U.S. Department of State Bureau of Educational and Cultural Affairs, MOOC Camp Guide for Facilitator, http://eca.state.gov/files/bureau/mooc_camp_guide_facilitators.pdf, 27.12.2015

Pobrania

Opublikowane

2017-03-14

Jak cytować

[1]
Broś, N. 2017. Edukacja w dyplomacji publicznej. Cyberdyplomatyczne rozwiązania w międzynarodowym nauczaniu. Ogrody Nauk i Sztuk. 6, 6 (mar. 2017), 348–356.