Choroby psychiczne. Edukacja antydyskryminacyjna

Autor

  • Katarzyna Chotkowska Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Klinicznej Człowieka Dorosłego Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa, Polska https://orcid.org/0000-0002-4006-9446

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2019.56.62

Słowa kluczowe:

edukacja, dyskryminacja, zaburzenia psychiczne

Abstrakt

Teza. Osoby chorujące psychicznie są grupą szczególnie narażoną na łamanie ich praw oraz stygmatyzację. Badania pokazują, że w naszym społeczeństwie wciąż dominują niechętne postawy wobec osób doświadczających problemów psychicznych, co niesie za sobą wiele negatywnych skutków. Edukacja antydyskryminacyjna może zredukować niechętne postawy społeczne.

Omówione koncepcje. Skutkami stygmatyzacji są utrata lub niemożność podjęcia pracy. co w konsekwencji może być przyczyną ubóstwa. Stygmatyzacja jest też przeszkodą w zdrowieniu osób chorujących, może być przyczyną odtrącenia ze strony bliskich, a nawet prowadzić do prób samobójczych. Dzieje się tak mimo prowadzonych działań antydyskryminacyjnych i destygmatyzacyjnych.

Wyniki i wnioski. Należy wprowadzić więcej działań antydyskryminacyjnych dotyczących osób chorujących psychicznie skierowanych do uczniów, studentów i całego społeczeństwa. Do tych inicjatyw należy w miarę możliwości angażować osoby doświadczające problemów psychicznych.

Oryginalność/wartość poznawcza podejścia. Stygmatyzacja osób chorujących jest zjawiskiem powszechnym, jest to też obszar zainteresowania wielu badaczy. Jednak nadal jest zbyt mało analiz, które zajmowałyby się badaniem podejmowanych działań antydyskryminacyjnych oraz opracowywaniem rekomendacji w tym zakresie.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2019-08-14

Jak cytować

[1]
Chotkowska, K. 2019. Choroby psychiczne. Edukacja antydyskryminacyjna. Ogrody Nauk i Sztuk. 9, 9 (sie. 2019), 56–62. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2019.56.62.