Tabu pokarmowe poza kontekstem religijnym: wegetarianie i weganie przejawiają tabu wobec jedzenia mięsa

vegetarians and vegans developed a taboo against meat eating

Autor

  • Anna Kusztal Instytut Psychologii, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytet Wrocławski ul. J. Wł. Dawida 1, 50-529 Wrocław
  • Eleonora Imbierowicz Instytut Filologii Angielskiej, Wydział Filologiczny Uniwersytet Wrocławski ul. Kuźnicza 22, 50-138 Wrocław
  • Kornelia Kiebus Instytut Psychologii, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytet Wrocławski ul. J. Wł. Dawida 1, 50-529 Wrocław
  • Urszula Frączek Instytut Psychologii, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytet Wrocławski ul. J. Wł. Dawida 1, 50-529 Wrocław

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2024.35.51

Słowa kluczowe:

tabu, postawa, weganizm, wegetarianizm, spożywanie mięsa

Abstrakt

Cel. Celem niniejszego badania było sprawdzenie, czy w społeczności wegetarian i wegan tworzy się tabu dotyczące spożywania mięsa.

Metody. Na potrzeby badania stworzono kwestionariusz dotyczący tabu i sprawdzono poziom przejawianego tabu w odniesieniu do trzech zachowań: płacenia podatków, dopuszczania się aktów kazirodztwa oraz spożywania mięsa (ostatnie skierowane tylko do grupy wegetarian i wegan), aby następnie porównać wyniki między sobą.

Wyniki. W badaniu wzięło udział 515 osób badanych, w tym 335 w grupie wegetarian i wegan i 180 w grupie kontrolnej. Wegetarianie i weganie okazali się przejawiać umiarkowany poziom tabu wobec jedzenia mięsa, który był bliższy poziomowi tabu wobec kazirodztwa (wyraźne tabu) niż wobec płacenia podatków (brak tabu) w populacji ogólnej. W badaniu rozpatrzono również szereg moderatorów tabu wobec spożywania mięsa, spośród których istotnymi predyktorami okazały się niektóre cechy osobowości (ugodowość, stabilność emocjonalna), poglądy polityczne oraz bycie opiekunem zwierząt domowych.

Wnioski. Wyniki badania wspierają koncepcję, że w społeczności wegetarian i wegan, czyli grupie osób, które zrezygnowały ze spożywania mięsa z powodów innych niż religijne, tworzy się tabu wobec jedzenia mięsa. Jest ono jednak obecnie znacznie mniej nasilone w porównaniu do mocno zakorzenionych w społeczeństwie tabu.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogramy autorów

Anna Kusztal - Instytut Psychologii, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytet Wrocławski ul. J. Wł. Dawida 1, 50-529 Wrocław

Studentka psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Obecnie jest zaangażowana w badania dotyczące moralności jako kooperacji, wpływu social mediów na poprawianie swojego wyglądu oraz związku poczucia autentyczności jako stanu z czynami o charakterze moralnym. Planuje aplikować do szkoły doktorskiej i realizować badania związane z jej zainteresowaniami, w szczególności z obszaru psychologii moralności i psychologii ewolucyjnej.

Eleonora Imbierowicz - Instytut Filologii Angielskiej, Wydział Filologiczny Uniwersytet Wrocławski ul. Kuźnicza 22, 50-138 Wrocław

Starsza wykładowczyni w Instytucie Filologii Angielskiej, magistra filologii angielskiej i prawa oraz studentka psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się grami cyfrowymi, posthumanizmem, animal studies.

Kornelia Kiebus - Instytut Psychologii, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytet Wrocławski ul. J. Wł. Dawida 1, 50-529 Wrocław

Studentka psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Jej główne zainteresowania obejmują zagadnienia lęku przed śmiercią i inteligencji emocjonalnej u seniorów.

Urszula Frączek - Instytut Psychologii, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytet Wrocławski ul. J. Wł. Dawida 1, 50-529 Wrocław

Studentka psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Najbardziej interesują ją tematy badawcze związane z psychologią biznesu i organizacji.

Bibliografia

Corichi, M. (2021). Eight-in-ten Indians limit meat in their diets, and four-in-ten consider themselves vegetarian. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2021/07/08/eight-in-ten-indians-limit-meat-in-their-diets-and-four-in-ten-consider-themselves-vegetarian/

Costa, P. T., Jr., & McCrae, R. R. (2008). The Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R). W G. J. Boyle, G. Matthews, & D. H. Saklofske (Red.), The SAGE handbook of personality theory and assessment, Vol. 2. Personality measurement and testing (ss. 179–198). Sage Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781849200479.n9

Cramer, H., Kessler, C. S., Sundberg, T., Leach, M. J., Schumann, D., Adams, J., & Lauche, R. (2017). Characteristics of Americans Choosing Vegetarian and Vegan Diets for Health Reasons. Journal of Nutrition Education and Behavior, 49(7), 561-567.

Dinu, M., Abbate, R., Gensini, G. F., Casini, A., & Sofi, F. (2016). Vegetarian, Vegan Diets and Multiple Health outcomes: a Systematic Review with meta-analysis of Observational Studies. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 57(17), 3640–3649.

Fershtman, C., Gneezy, U., & Hoffman, M. (2011). Taboos and Identity: Considering the Unthinkable. American Economic Journal: Microeconomics, 3(2), 139–164.

Haidt, J. (2003). The moral emotions. W R. J. Davidson, K. R. Scherer, & H. H. Goldsmith (Red.), Handbook of affective sciences (ss. 852–870). Oxford University Press.

Harris, M. (1974). Cows, pigs, wars, and witches. Vintage.

Hornberger, A. (2020). Plant-Based Diets: Be Healthier while Reducing Your Water Footprint. Clean Water Action. https://www.cleanwateraction.org/2020/11/19/plant-based-diets--be-healthier-while-reducing-your-water-footprint

Janssen, M., Busch, C., Rödiger, M., & Hamm, U. (2016). Motives of Consumers following a Vegan Diet and Their Attitudes Towards Animal Agriculture. Appetite, 105, 643–651.

Jones, C. M. (2019). Cars, Cows, Coal or Consumption: Which Contributes Most to Climate Change?. Cool Climate Network. https://coolclimate.org/blog-cars-coal-cows-consumption

Kirkwood, B. (2020). New Study Reveals 9.6 Million Americans Are Vegan Now, A 300% Increase!. Vegan News. https://vegannews.press/2020/03/06/vegan-america-study/

Leahy, E., Tol, R., & Lyons, S. (2010). ESRI Working Paper No. 340. An Estimate of the Number of Vegetarians in the World. The Economic and Social Research Institute. https://www.esri.ie/publications/an-estimate-of-the-number-of-vegetarians-in-the-world

Liberman, A. (2015). Reactions to Edmund Leach's “Anthropological Aspects of Language” and John Halverson's “Animal Categories and Terms of Abuse”. Anthrozoös, 3(4), 214-226.

Navarrete, C. D., & Fessler, D. (2003). Meat Is Good to Taboo: Dietary Proscriptions as a Product of the Interaction of Psychological Mechanisms and Social Processes. Journal Of Cognition And Culture, 3(1), 1–40.

Radnitz, C., Beezhold, B., & DiMatteo, J. (2015). Investigation of lifestyle choices of individuals following a vegan diet for health and ethical reasons. Appetite, 90, 31–36.

Sentenac, H. (2015). 400 Million Fewer Animals Were Killed for Food Last Year vs. 2007 Because People Are Eating Less Meat. Harm.less, https://www.bharmless.com/400-million-fewer-animals-were-killed-for-food-last-year-because-people-are-eating-less-meat/

Sorokowska, A., Słowińska, A., Zbieg, A., & Sorokowski, P. (2014). Polska adaptacja testu Ten Item Personality Inventory (TIPI) – TIPI-PL – wersja standardowa i internetowa. WrocLab.

Pobrania

Opublikowane

2024-08-09

Jak cytować

[1]
Kusztal, A., Imbierowicz, E., Kiebus, K. i Frączek, U. 2024. Tabu pokarmowe poza kontekstem religijnym: wegetarianie i weganie przejawiają tabu wobec jedzenia mięsa: vegetarians and vegans developed a taboo against meat eating. Ogrody Nauk i Sztuk. 14, 14 (sie. 2024), 35–51. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2024.35.51.