Cykl życia produktu. Analiza koncepcji na przykładzie marki Star Wars

  • Łukasz Stachowiak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1, 67-712 Poznań
Słowa kluczowe: koncepcja cyklu życia produktu, wizerunek marki, strategia marketingowa, dywersyfikacja produktu, polityka sprzedaży, Star Wars, Lucasfilm, The Walt Disney Company

Abstrakt

Celem artykułu jest skonfrontowanie koncepcji życia produktu ze strategią marketingową marki Star Wars. Tezę opracowania stanowi stwierdzenie, iż produkty marki Star Wars są dystrybuowane według starannie opracowanej strategii ukierunkowanej na konkretną grupę docelową i nastawioną na relatywnie wysokie zyski.

Artykuł podzielono na trzy części. W pierwszej części artykułu przedstawiono uwarunkowania teoretyczne koncepcji życia produktu, wyszczególniono jej poszczególne fazy i zasadnicze cechy. W części drugiej scharakteryzowano założenia polityki sprzedażowej korporacji. W oparciu o dane z Nash Information Services analizowano szeroką gamę produktów, ich czas pojawiania się na rynku, grupę docelową oraz zyski ze sprzedaży. W ostatniej części opracowania przedstawiono wnioski. Po pierwsze stwierdzono, że główną grupę docelową sprzedawanych produktów stanowią młodzi ludzie i dzieci. Po drugie wskazano, iż produkty marki Star Wars zmierzają w kierunku homogenizacji kultury masowej.

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA:

Altkorn J., Produkt, [w:] Altkorn J. (red.) Podstawy marketingu, Kraków 1996

Głodek P., Firma spin off – wybrane uwarunkowania i klasyfikacja, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2009, nr 47

Gołębiowski T., Strategie marketingowe w ramach cyklu życia produktu (ewolucji rynku), [w:] Mazur J. (red.), Decyzje marketingowe w przedsiębiorstwie, Warszawa 2002

Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Warszawa 1999

Kramer T., Podstawy marketingu, Warszawa 2004

Łuczak M., Polityka Produktu, [w:] Żurawik W. (red.), Marketing. Podstawy i kontrowersje, Gdańsk 2009

Michalski E., Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007

Roszkowski W., Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2005

Taranko T., Decyzje związane z produktem i marką, [w:] Grabski L. (red.), Marketing, Warszawa 2011

Waniowski P., Produkt, [w:] Waniowski P., Sobotkiewicz D., Daszkiewicz M., Marketing. Teoria i przykłady, Warszawa 2010

NETOGRAFIA:

A. Greenberg, Star Wars Galactic Dollars, za: http://www.forbes.com/2007/05/24/star-wars-revenues-tech-cx_ag_0524money.html, 10.12.15

A jednak! Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy najbardziej dochodową premierą w historii. W Polsce też, http://wyborcza.pl/1,75475,19385567,a-jednak-gwiezdne-wojny-przebudzenie-mocy-najbardziej-dochodowa.html?disableRedirects=true, 30.12.15

D. Leonard, How Disney Bought Lucasfilm – and Its Plans for Star Wars, http://www.businessweek.com/printer/articles/100830-how-disney-bought-lucasfilm-and-its-plans-for-star-wars?src=longreads, 10.12.15

Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy biją kolejny rekord. Miliard dolarów w 12 dni, http://wyborcza.pl/1,75475,19399333,usa-przebudzenie-mocy-zarobilo-miliard-dolarow-w-rekordowym.html, 30.12.15

London Evening Standard „More Popular Than Jesus” 3/4/1966, http://www.beatlesinterviews.org/db1966.0304-beatles-john-lennon-were-more-popular-than-jesus-now-maureen-cleave.html, 10.12.15

Star Wars: Episode VII to Open December 18, 2015, http://www.starwars.com/news/star-wars-episode-vii-to-open-december-18-2015, 10.12.15

Szacunkowy rozkład zysków Gwiezdnych Wojen, http://star-wars.pl/News/16054,Szacunkowy_rozklad_zyskow_Gwiezdnych_Wojen.html, 12.10.15

The Force Remains with The LEGO Group, http://www.lego.com/en-us/aboutus/news-room/2012/february/the-force-remains-with-the-lego-group, 10.12.15

FILMOGRAFIA:

Star Wars: Feel the Force, reż. S. Franklin, Wielka Brytania, 2005

The Greatest Movie Ever Sold, reż. M. Spurlock, USA, 2011

Opublikowane
2017-03-14
Jak cytować
[1]
Stachowiak, Łukasz 2017. Cykl życia produktu. Analiza koncepcji na przykładzie marki Star Wars. Ogrody Nauk i Sztuk. 6, 6 (mar. 2017), 329-338.