Emocje w procesie twórczym. Perspektywa teoretyczna i aplikacje kliniczne

Autor

  • Małgorzata Osowiecka Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Ul. Chodakowska 19/31, Warszawa

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2014.267.276

Abstrakt

Część naukowców twierdzi, że twórcze dzieła są powiązane z emocjami negatywnymi – ludzie kreatywni, zwłaszcza wybitni twórcy, narażeni są na lęk przed odrzuceniem, oceną. Z badań wynika, że w szczególności poeci częściej cierpią na stany obniżonego nastroju. Z drugiej strony dokumentuje się związek twórczości z emocjami pozytywnymi. Nastrój pozytywny wpływa na poszerzenie zakresu skojarzeń, a szczęście jest związane z twórczym stanem flow. W niniejszym artykule podejmuję próbę integracji tych dwóch perspektyw. Prezentuję również przykłady z własnego doświadczenia klinicznego – arteterapię w ośrodku terapii uzależnień „Plus” EKO „Szkoła Życia” w Wandzinie oraz projekt „Masska” jako przykład terapii zajęciowej.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Pobrania

Opublikowane

2020-02-14

Jak cytować

[1]
Osowiecka, M. 2020. Emocje w procesie twórczym. Perspektywa teoretyczna i aplikacje kliniczne. Ogrody Nauk i Sztuk. 4, 4 (luty 2020), 267–276. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2014.267.276.

Numer

Dział

DOŚWIADCZENIE