Popkulturowa edukacja młodych Meksykanów. Wartości promowane w narkoballadach
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2018.112.120Słowa kluczowe:
narkokultura, Meksyk, Narcocorrido, edukacja popkulturowa, wartościAbstrakt
Cel badań. Wyodrębnienie i omówienie wartości propagowanych w meksykańskich narkoballadach. Analiza wpływu, jaki wywiera przekaz zawarty w tych utworach na meksykańską młodzież oraz udziału narcocorridos w tworzeniu narkokultury.
Metody badań. Przedmiotem badania było dziewięć tekstów meksykańskich ballad opowiadających o środowisku przestępczym tzw narcocorridos. Przeanalizowane one zostały pod kontem ich aspektu edukacyjnego. Wyodrębnione zostały archetypy, do których nawiązują oraz zidentyfikowane zabiegi formalne i środki artystycznego wyrazu mające na celu manipulację odbiorcami.
Wyniki badań. W wyniku przeprowadzonej analizy udało się stworzyć wstępny katalog wartości najczęściej pojawiających się w tekstach narkoballad. Wyodrębnione zostały zarówno wartości przedstawiane przez autorów jako pozytywne, jak i te deprecjonowane.
Ograniczenia badań. Głównym ograniczeniem jest długość artykułu niepozwalająca na przeanalizowanie więcej niż kilku tekstów narcocorridos. W przypadku gatunku, w ramach którego w każdym miesiącu pojawiają się setki, a może nawet tysiące utworów, analiza zaledwie kilku jest niewystarczająca i może zostać uznana za mało reprezentatywną.
Zastosowanie badań. Wyniki zaprezentowane w niniejszym artykule mogą stanowić punkt wyjścia dla badaczy zainteresowanych edukacją popkulturową lub popkulturą meksykańską do bardziej wnikliwych badań nad zjawiskiem narcocorrido i jej wpływem na kształtowanie się życiowych postaw młodych Meksykanów.
Wnioski. Wartości, które udało się odnaleźć w analizowanych tekstach zdają się być pozytywnym budulcem porządku społecznego, jednakże, jak wykazuje analiza tekstów piosenek oraz kontekstu ich powstawania, są one poddawane manipulacji i używane do celów gloryfikowania działalności przestępczej oraz propagowania rozwiązań siłowych.