Charakterystyka twórczości Anupam Sud
Słowa kluczowe:
sztuka współczesna, sztuka indyjska, współczesna sztuka indyjska, sztuka kobieca, grafika, malarstwo, śakti, anupam sudAbstrakt
Anupam Sud jest zaliczana do grona najwybitniejszych współczesnych artystów w Indiach. Autorka w swoim tekście przybliża postać mało znaną polskiemu czytelnikowi. Omawia główne jej dzieła – graficzne, malarskie i jedną rzeźbiarską. Snuje rozważania na temat jednego z popularnych typów przedstawień kobiecych, chętnie ukazywanego przez artystkę – kobiety, która poszukuje śakti. Ponadto porusza problem zepsucia człowieka, gardzenia drugim, a przede wszystkim wskazuje na problemy, jakie towarzyszą Induskom w patriarchalnym społeczeństwie. Autorka prezentuje najbardziej charakterystyczne cechy twórczości Anupam Sud: szczegółowe przedstawianie anatomii, mistrzowskie operowanie światłocieniem oraz dzieła-manifesty, którymi graficzka stara się zwrócić uwagę odbiorców na sytuację kobiet w Indiach.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Bibliografia
Basu A., Women's Movements in the Global Era: The Power of Local Feminisms, New Delhi 2010
Bednarz E., Typologia przedstawień kobiecych we współczesnej sztuce kobiet w Indiach, [niepublikowana praca magisterska], Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu 2014
Bednarz E., Życie codzienne kobiet w Indiach w pracach współczesnych indyjskich malarek, [w:] Stefański K., Barczyk A. (red.), III łódzkie spotkanie studentów historii sztuki, Łódź 2015
Browarczyk M., Wybrane aspekty sytuacji kobiet w Indiach współczesnych, [w:] Pakszys E. (red.), Międzykulturowe i interdyscyplinarne badania feministyczne. Daleki-Bliski Wschód: współczesność i prehistoria, Poznań 2005
Gayatri S., Expresions and evocations. Contemporary woman artists of India, Mumbai 1996
Jakimowicz A., Jakimowicz-Shah M., Mitologia indyjska, Warszawa 1982
Jakimowicz-Shah M., Metamorfozy bogów indyjskich, Warszawa 1983
Kamińska D., Wizerunek kobiety w malarstwie Amrity Sher-Gil, [w:] Malinowski J., Kamińska D. (red.), Studia o sztuce Bliskiego i Środkowego Wschodu, Warszawa 2009
Kamińska D., Wizerunek kobiety w malarstwie miniaturowym Indii XVI-XIX wieku, Warszawa 2007
Kumar Y. (red.), Indian Contemporary Art Post Independence, New Delhi 1997
Padamsee A., Sud A., Chowdchury J., Subramanyan K.G., Goud K.L., Khanna K., Shreshtha L., Gobhai M., Bandyopadhyay R. - Drawings, Mumbai 1998
Raka R., Fields of Protest: Woman's Movements in India, Mineapolis 1999
Sacha M., Ginefobia w kulturze hinduskiej. Lęk przed kobietą w dyskursie antropologicznym i psychoanalitycznym, Kraków 2011
Sambrani Ch., Edge of Desire: Recent Art in India, Perth 2005
Sen G., Anupam Sud. Four Decades – Transgression in Print, New Delhi 2010
Sen G., Femine Fables – Imaging the Indian Woman in Painting, Photography and Cinema, Ahmedabad 2002
Sev'er A., Odrzucone córki: ucisk patriarchatu, zabójstwa posagowe, demograficzna asymetria płci i selektywne aborcje w Indiach, [w:] Visavanthan N., Duggan L., Wiegersma L., Nisonoff L. (red.), Kobiety, gender i globalny rozwój, Warszawa 2012
Netografia:
www.artmajeur.com, 30.10.2015
www.bindumodern.org, 12.12.2015
www.latitude28.com, 16.11.2015
www.palleteartgallery.com, 27.10.2015
www.rekharodwittiya.blogspot.com, 13.10.2015
www.saffronart.com, 29.12.2015