‘Doświadczenie podmiotu’ i ‘muzyczna melancholia’– o dwóch wierszach Witolda Wirpszy
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2015.594.600Abstract
„Doświadczenie podmiotu” i „muzyczna melancholia” to dwa najważniejsze aspekty wczesnej twórczości Witolda Wirpszy. Powstałe w 1945 r. wiersze – Rytm i Koncert, należy interpretować w kontekście innego tekstu z tomiku Mały gatunek – Wierszopisarstwo. Poeta szuka odpowiednich środków, by wyrazić swoje uczucia. Dwa najważniejsze elementy dzieła muzycznego, czyli rytm i melodia, są dla Wirpszy paradygmatem. Traktuje je w sposób nowatorski, z ich pomocą podmiot uzewnętrznia się. Próba opisu doświadczeń pozwala osobie mówiącej uwolnić się od strachu. Podmiot odnajduje wewnętrzną równowagę, ale traumatyczne doświadczenia sprawiają, że pozostaje mu muzyczna melancholia.
Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2020-02-08
How to Cite
[1]
Mizerkiewicz, M. 2020. ‘Doświadczenie podmiotu’ i ‘muzyczna melancholia’– o dwóch wierszach Witolda Wirpszy. Gardens of Science and Arts. 5, 5 (Feb. 2020), 594–600. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2015.594.600.
Issue
Section
EKSPRESJA