EDUCATION AS A COMMON GOOD OR A PUBLIC GOOD? - CONTEXT OF MEANINGS

Authors

  • Monika Maria Wrzoszczyk institute of Sociology, Jagiellonian University, ul. Grodzka 52, 31-044 Kraków, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2018.33.39

Keywords:

education, public good, common good, society, UNESCO.

Abstract

Thesis. Education should be treated as a common good.

Discussed concepts. The subject of this article is not only the concept of education but above all, its understanding in the theory of goods. The first part of the article is devoted to the problem of defining education and its functioning on the basis of two different disciplines: sociology and pedagogy. Next, the critical characterization of education as a public good is presented, including the concept of clean public goods. In the further part of the article, education is considered through the prism of the concept of the common good, especially with reference to the publications and reports of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). 

Results and conclusions. The common good like education is a vague concept and due to its goals should be treated as a common good. It is subject to numerous interpretations on the basis of various disciplines and exists as a result of human action and cooperation of people. Education comes from the community and exists for it. It can be seen as a kind of a social resource that acts as a community binder. It is an advocate of traditions and values functioning in society as well as a derivative of the state. Reducing education to the public good undermines the essence of education which is also treated as a generational transmission.

Originality / cognitive value of the approach. The text draws attention to the specifics of education issues. It addresses the problem with the definition difficulties of the concept of education as well as presentation as a public and common good.

Key words: education, public good, common good, society, UNESCO.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Monika Maria Wrzoszczyk, institute of Sociology, Jagiellonian University, ul. Grodzka 52, 31-044 Kraków, Poland

PhD student

References

Dunaj, B. (2007). Język Polski Współczesny Słownik Języka Polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Langenscheidt.

Delors, J. (1996). Education. The treasure within. Report of the International Commission on Education for the XXI Century. Paryż: UNESCO. Pobrane z: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590eo.pdf.

Dewey, J. (1963). Demokracja i wychowanie. Warszawa: Książka i Wiedza.

UNESCO (b.d.), Education for the 21st Century. Pobrane 17 października 2017 z: https://en.unesco.org/themes/education-21st-century.

Frankena, W. K. (b.d.). Education. Pobrane 10 października 2017 z: http://xtf.lib.virginia.edu/xtf/view?docId=DicHist/uvaGenText/tei/DicHist2.xml;chunk.id=dv2-08;toc.depth=1;toc.id=dv208;brand= default.

Hofmokl, J. (2009). Internet jako nowe dobro wspólne. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483).

Korpanty, J. (red.) (2001). Słownik łacińsko-polski. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.

Kozak, M. (2013). Prawo dziecka do edukacji. Założenia pedagogiczno-prawne i bariery realizacyjne. Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka.

Kubiak-Szymborska, E., Zając, D., (2002). Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania. Bydgoszcz: Wers 2002.

Kwieciński, Z. (1991). Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie (Głos w dyskusji o uspołecznieniu szkoły). Edukacja, 1, 88-98.

Leszniewski, T., Wasilewski, K. (2013). Socjologia wychowania w Polsce- pytania o wymiar tożsamościowy subdyscypliny. Studia socjologiczne, 2 (209), 9-29.

Zdanie odrębne sędzi Trybunału Konstytucyjnego Ewy Łętkowskiej do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 14 grudnia 2009 roku (sygn. Akt K 55/07).

Łuszczuk, W. (2008). Normatywny i interpretacyjny paradygmat w badaniach pedagogicznych. Pedagogika, 3, 13-26.

Maritain, J. (1998). Człowiek i państwo. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Melosik, Z., Szkudlarek, T. (2010). Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Kraków: Impuls.

Milerski, B., Śliwerski, B. (2000). Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Nowak, M. (2012). Wychowanie i kształcenie akademickie w kontekście procesów socjalizacji i inkulturacji. Rozprawy Społeczne 1, 174-189.

Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak".

Olechnicki, K., Załęcki, P. (1997), Słownik Socjologiczny. Toruń: Wydawnictwo Graffiti.

Ostrom, E. (2013). Dysponowanie wspólnymi zasobami. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Plezi, M. (red.) (1962). Słownik łacińsko-polski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Polcyn, J. (2017). Edukacja jako dobro publiczne–próba kwantyfikacji. Piła: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły w Zawodowej im. Stanisława Staszica w Pile.

Probucka, D. (red.) (2010). Dobro wspólne, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

United Nations Educational. Scientific and Cultural Organization. (2015). Rethinking education: Towards a global common good. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2015. Pobrane z: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002325/232555e.pdf.

Rubacha, K. (2003). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscypliny. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik Akademicki (ss. 21-34). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sobol, E. (red.) (1995). Słownik wyrazów obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strąk, T. (2012). Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych. Warszawa: Difin.

Syguła-Gregorowicz, V. (red.) (1997). Słownik socjologiczny. Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC.

Szymczak, M. (red.) (1998). Słownik Języka Polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Taylor, M. (1987). The possibility of cooperation. Nowy Jork: Cambridge University Press.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2009). World Conference on Higher Education 2009. Final Report. Pobrane z: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001892/189242e.pdf.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (1998). World Conference on Higher Education Higher Education in the Twenty-first Century Vision and Action. Final raport. Pobrane z: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345e.pdf.

Zarzycki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze.

Published

2018-07-22

How to Cite

[1]
Wrzoszczyk, M.M. 2018. EDUCATION AS A COMMON GOOD OR A PUBLIC GOOD? - CONTEXT OF MEANINGS. Gardens of Science and Arts. 8, (Jul. 2018), 33–39. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2018.33.39.