Author's biography as a school of creative activity. An example of Wisława Szymborska's biography and body of work

Authors

  • Zuzanna Czechowska University of Adam Mickiewicz, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2018.247.255

Keywords:

Wisława Szymborska, biography, creativity, Polish language education

Abstract

Thesis. The paper is based on the assumption that by incorporating though out and appropriately planned discussions of writers’ biographies during Polish language lessons creative attitudes in students can be developed, and they may be inspired to generate their own texts of culture.

Conceptual discussion. The paper is based on the findings of the researchers from such fields as psychology and creative pedagogy. The concepts which play an important role in developing creative attitudes in children and teenagers are discussed. Special attention is given to creative education of the Polish language and the connection between discussing authors’ biographies and the support of non-schematic thinking (first understanding of creativity) and the generation of works (second approach).

Findings and conclusions. The Polish language teacher who is aware of educational values which may come from discussing biographies during lessons, may as well resign from motivating students to adapt knowledge about the events in author’s life and the important dates in their biographies. Instead, the teacher may support creative attitudes in students and inspire them to act creatively familiarizing them with the phases of creative process and the author’s portrait, i.e.: their interests, features of character, strengths and weaknesses. In other words, the teacher may show a human who is not perfect and genius, but who achieved a lot through their difficult journey full of failures and hard work.

Originality/research value of the approach. The paper deals with an issue of discussing biographies during Polish language lessons - one of the dominant activities the teacher of the subject needs to address. It is stressed that biographical notes in handbooks present low educational and didactic values. Presenting proposed activities which could treat biographies in a different way seems innovative and important for Polish language didactics.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zuzanna Czechowska, University of Adam Mickiewicz, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań, Poland

PhD student

References

Balcerzan E. (2015). Wyklejanki – felietony – wiersze. W: J. Grądziel-Wójcik, K. Skibski (red.), Niepojęty przypadek. O poezji Wisławy Szymborskiej (s. 93-116). Kraków: Wydawnictwo Pasaże.

Bikont A., Szczęsna J. (1998). Pamiątkowe rupiecie, przyjaciele i sny Wisławy Szymborskiej. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Bortnowski S. (2001). Lekcje z poezji jako lekcje twórczości. W: B. Myrdzik, M. Karwatowska (red.), Twórczość w szkole. Rzeczywiste i możliwe aspekty zagadnienia (s. 121-132). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Galewska-Kustra (2009). Dwanaście kluczowych decyzji dla twórczości – stymulowanie kreatywności uczniów w koncepcji Roberta J. Sternberga. W: S. Popek, R. Bernacka, C. Domański i inni (red.), Psychologia twórczości. Nowe horyzonty (s. 286-296). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kolenda-Zaleska K. (2009). Chwilami życie bywa znośne, www: https://www.youtube.com/playlist?list=PL69A3D0131754D8DC [dostęp: 01.10.2017].

Kołodziej A., Niesporek-Szamburska B. (2008). Tworzyć teksty. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Legeżyńska A. (1996). Wisława Szymborska. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Łuczak A., Murdzek A. (2017). Język polski. Między nami (klasa 6). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Nęcka E. (2002). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Papieska A. (2014). Zachwyt i rozpacz. Wspomnienia o Wisławie Szymborskiej. Warszawa: Dom Wydawniczy PWN.

Piątek E. (2012). Naznaczeni nieprzeciętnością. O twórcach i twórczości w szkole. W: A. Janus-Sitarz (red.), Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej (s. 64-81). Kraków: Universitas.

Popek S. (2003). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Sławiński J. (2010). Słownik terminów literackich (red.). Wrocław: Ossolineum.

Szmidt K. (2008). Jak wyhodować wychuchola – czyli jak nauczać twórczości. Psychologia w szkole, nr 2 (18), s. 77-86.

Szulc M. (2015). Opisać świat. Podręcznik do języka polskiego dla gimnazjum (klasa 1). Warszawa: Nowa Era.

Szymborska W. (1954). Dlatego żyjemy. Warszawa: Czytelnik.

Szymborska W. (2006). Wiersze wybrane. Kraków: Wydawnictwo a5.

Szymborska W. (2011). Wystarczy. Kraków: Wydawnictwo a5.

Uryga Z. (1996). Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published

2018-07-23

How to Cite

[1]
Czechowska, Z. 2018. Author’s biography as a school of creative activity. An example of Wisława Szymborska’s biography and body of work. Gardens of Science and Arts. 8, (Jul. 2018), 247–255. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2018.247.255.