Sex is a private matter, but sexual health is regarding everyone. Comparative researches among the students of pedagogics and students of medicine

Authors

  • Małgorzata Klimasz Faculty of Psychology and Pedagogy, Silesian University in Katowice, ul. Grażyńskiego 53, 40-126 Katowice, Poland

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2018.71.83

Keywords:

sexuality, sexual health, sexual education, quality of life, social careers

Abstract

The aim of the research was to identify and compare the opinions, beliefs and views of students of pedagogy and of students of medicine on selected areas of sexuality.

Methods. The study group consisted of 49 students of pedagogy and 51 students of medicine. The diagnostic survey method was used to perform the tests. The survey technique and CAWI technique were selected. Data were obtained using a questionnaire survey.

Results. The obtained data indicate that the concept of "human sexuality" has a positive or neutral significance. All respondents agreed that information on sexuality should be provided to young people. Respondents did not show unanimity on the ideal age to start sexual education among young people.

Conclusions. The analysis shows that there are differences in the perception of some areas of sexuality between the study groups, for example the most important areas of sexuality, the age of sexual education and those who should be responsible for the task. This can affect the transmission of information about the sexuality to people with whom respondents will work in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Małgorzata Klimasz, Faculty of Psychology and Pedagogy, Silesian University in Katowice, ul. Grażyńskiego 53, 40-126 Katowice, Poland

PhD student

References

Baranowska, A. (2014). Edukacja seksualna w gimnazjum w opinii nauczycieli. Ogrody Nauk i Sztuk, 4, 357-367. Pobrane z: http://nowadays.home.pl/ONiS/data/documents/ONIS=202014=20=284=29=20357-367.pdf. DOI: 10.15503/onis2014-357-367.

Beisert, M. (2006). Seksualność w cyklu życia człowieka. Warszawa: PWN.

BzgA, WHO (2010). Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem. Pobrane z: http://ponton.org.pl/sites/ponton/files/who_bzga_standardy_edukacji_seksualnej.pdf.

Dolczewska-Samela, A. (2006). Promocja zdrowia seksualnego jako forma profilaktyki zaburzeń. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 3 (8), 198-201.

Giłka, M. (2011). Antykoncepcja w poglądach i doświadczeniach współczesnej młodzieży. Ogrody Nauk i Sztuk, 1, 357-367. Pobrane z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-8b7e557f-ef74-4117-86cf-3a837d973781/c/18.pdf. DOI: 10.15503/onis2011-183-188.

Grupa Edukatorów seksualnych Ponton (2011). Raport: Skąd wiesz? Jak wygląda edukacja seksualna w polskich domach. Pobrane z: http://ponton.org.pl/sites/ponton/files/raport_skad_wiesz_grupa_ponton_2011.pdf.

Imieliński, K. (1982). Zarys seksuologii i seksiatrii, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

International Planned Parenthood Federation (2010). Framework for comprehensive sexuality education. Pobrane z: https://www.ippf.org/sites/default/files/ippf_framework_for_comprehensive_sexuality_education.pdf.

Izdebski, Z., Ostrowska, A. (2003). Seks po polsku. Zachowania seksualne jako element stylu życia Polaków. Warszawa: MUZA SA.

Jan Paweł II (2006). Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej

w świecie współczesnym. Familiaris Consortio, 22 XI 1981. Fundacja Opoka. Pobrane z: http://www.wielodzietni.org.pl/images/stories/pliki/jan_pawel_ii_adhortacja_apostolska_-_familiaris_consor.pdf.

Janowski, K., Czyżowska, A. (2013). Właściwości psychometryczne polskiej wersji skali zadowolenia z życia seksualnego dla kobiet. Przegląd Seksuologiczny, 36 (4), 3 10.

Kuczyńska, A. (1992). Koncepcja jakości życia w psychoseksuologii. W: A. Kuczyńska (red.) Psychologiczne aspekty funkcjonowania w rodzinie (ss. 79 84). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kurzępa, J. (2007). Zagrożona niewinność. Zakłócenia rozwoju seksualności młodzieży, Kraków: Impuls.

Lew-Starowicz, Z. (2006). Seksualność a jakość życia człowieka, Przegląd Seksuologiczny, 5, 21–26.

Lew-Starowicz, Z. (2010). Seksuologia psychospołeczna. W: Z. Lew-Starowicz,

V. Skrzypulec (red.), Podstawy seksuologii (ss. 25-33). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Niedopytalska, P. (2017). Budowanie świadomości czy wkraczanie w sferę prywatną? Debata wokół edukacji seksualnej. Ogrody Nauk i Sztuk, 7, 82-91. Pobrane z: https://ogrodynauk.pl/index.php/onis/article/view/10.15503.onis2017.82.91. DOI: 10.15503/onis2017.82.91.

Plopa, M. (2002). Doświadczenie intymności a satysfakcja z małżeństwa. Małżeństwo

i Rodzina, 3, 13-26.

Seidman, S. (2012). Społeczne tworzenie seksualności, Warszawa: PWN.

Sztaba, M. (2013). Kościół Katolicki wobec wychowania seksualnego, Pobrane z: http://www.niedziela.pl/artykul/8357/Kosciol-katolicki-wobec-edukacji.

The Southeast Asian Consortium on Gender, Sexuality and Health (2005). A glossary of terms in gender and sexuality. Pobrane z: www.seaconsortium.net/autopagev3/fileupload/MonAugust2008-15-38-42.pdf

UNESCO (2018). International technical guidance on sexuality education. An evidence-informed approach. Pobrane z: www.unaids.org/sites/default/files/media_asset/ITGSE_en.pdf

WAS (2014). Deklaracja Praw Seksualnych Człowieka. Pobrane z: http://www.worldsexology.org/wp-content/uploads/2013/08/DSR-Polish.pdf.

Wasilewska, E. (2008). Statystyka opisowa nie tylko dla socjologów. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Waszyńska, K. (2010). Biograficzne uwarunkowania życia seksualnego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Waszyńska, K., Groth, J., Kowalczyk, R. (2013). Kontrowersje wokół współczesnej edukacji seksualnej: Teoria i (nie)rzeczywistość. Studia Edukacyjne, 24, 165–179.

WHO (2002) Deklaracja Praw Seksualnych. Pobrane z: http://www.jaskolka.org/sites/default/files/DeklaracjaPrawSeksONZ.pdf.

WHO (2012). Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, Lublin: Wydawnictwo Czelej Sp. z o.o.

Zaitsev, G. K., Zaitsev, A. G., (2006), Promoting Sex Education for a Healthy Life, Russian Education and Society, 48 (7), 75-91. Pobrane z: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.2753/RES1060-9393480706. DOI: 10.2753/RES1060-9393480706.

Published

2018-07-23

How to Cite

[1]
Klimasz, M. 2018. Sex is a private matter, but sexual health is regarding everyone. Comparative researches among the students of pedagogics and students of medicine. Gardens of Science and Arts. 8, (Jul. 2018), 71–83. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2018.71.83.