Caring for an Elderly Person with Alzheimer's from the Perspective of Family Caregivers

Authors

  • Paulina Herkt

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2024.159.178

Keywords:

choroba Alzheimera, opiekun rodzinny, uczenie się, biografia, grupa wirtualna, grupa wsparcia

Abstract

Aim. The aim of this article is to draw attention to the problem of elderly care and to show what challenges family caregivers face. Moreover, this article show more light on the issue how care for the elderly affects the life of the caregiver and what can be learned from this experience.

Method. An analysis of a virtual self-help group operating on the social network Facebook dedicated to family carers of elderly people with Alzheimer’s disease was carried out.

Results. The analyzed posts were divided into four categories: Alzheimer’s diagnosis, which included posts about the experiences of caregivers related to the diagnosis of a loved one; daily care, which described posts related to the daily challenges of family caregivers; learning areas, which analyzed the learning process of group users, and forms of support of caregivers, i. e. posts related not only to the mutual support of users, but also to external help offered, e. g. by therapists.

Conclusions. Today, in an age of ageing society, with an ever-increasing number of post-productive age-related illnesses, there is a high demand for carers to provide appropriate care to the sick. In Poland, social policy is not developed enough to provide professional, institutional care for all those in need, which is why most often it is undertaken by unqualified family members. At this difficult time in their lives, when they are faced with new challenges, they need a place where they can let go of their feelings and connect with people who are dealing with the same difficulties having the same problems and feeling the same emotions. Therefore, a virtual self-help group is an ideal space for meeting these needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alzheimer Europe. (2019). Dementia in Europe Yearbook 2019 - Estimating the prevalence of dementia in Europe. Alzheimer Europe.

Błędowski, P. (2012). Polityka wobec osób starych–cele i zasady. Studia BAS, 2, 201- 216.

Dubas, E. (2011a). ,,Uczenie się z biografii Innych" - wprowadzenie. W E. Dubas, & W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z biografii Innych (ss. 5-11). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Dubas, E. (2011b). Uczenie się z (własnej) biografii - wprowadzenie. W E. Dubas, & W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z (własnej) biografii (ss. 5-9). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego.

Dubas, E. (2015). Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. W E. Dubas, & J. Stelmaszczyk (red.), Biografia i badanie biografii. Biografie i uczenie się (ss. 11-29). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Gawron, G., Klimczuk, A., & Szweda-Lewandowska, Z. (2021). Starzenie się populacji. Aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Główny Urząd Statystyczny. (b.d.). Struktura ludności według wieku od 1970 (wraz z prognozą). Pobrane 17.04.2024 z:

Grabowska-Feudala, B., Jaracz, K., Smelkowska, A., Pniewska, J., & Buczkowska, M. (2013). Obciążenie osób sprawujących opiekę nad osobami z chorobą Alzheimera. Wyniki wstępne. Nowiny Lekarskie, 82(1), 25-30.

Gutowska, A. (2016). Zaburzenia psychiczne w starości – perspektywa pedagoga. W M. Halicka , J. Halicki, & E. Kramkowska (red.), Starość. Poznać, przeżyć, zrozumieć (ss. 65-80). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

https://stat.gov.pl/obszarytematyczne/ludnosc/ludnosc/ludnosc-piramida/#

Janion, E. (2011). Wpływ choroby Alzheimera na życie rodziny. W A. Nowicka, & W. Baziuk (red.), Człowiek z chorobą Alzheimera w rodzinie i środowisku lokalnym(ss. 121-136). Lubuskie Stowarzyszenie Wsparcia Opiekunów i Osób Dotkniętych Chorobą Alzheimera, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Jurek, Ł. (2016). Łączenie pracy zawodowej z opieką nad osobą starszą w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Lasocińska, K. (2014). Autobiografia jako autokreacja. Twórcze aspekty procesu myślenia autobiograficznego w edukacji dorosłych. W E. Dubas, & J. Stelmaszczyk (red.), Biografia i badanie biografii. Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty (ss. 33-46). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Mazurek, E. (2013). Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.

Musialik, W. (2016). Problemy nieformalnych opiekunów seniorów w rodzinie – kwestia ważna czy mało ważna? rozważania niearbitralne. Studia Obszarów Wiejskich, 41, 153-164.

Nowicka, A. (2011). ,,Zespół opiekuna" jako konsekwencja sprawowania długotrwałej opieki nad osobą z otępieniem typu Alzheimera. W A. Nowicka, & W. Baziuk (red.), Człowiek z chorobą Alzheimera w rodzinie i środowisku lokalnym (ss. 153-171). Lubuskie Stowarzyszenie Wsparcia Opiekunów i Osób Dotkniętych Chorobą Alzheimera, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie. (2015). Opiekunowie rodzinni osób starszych-problemy, potrzeby, wyzwania dla polityki społecznej. Raport z badania. Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie.

Szatur-Jaworska, B., Błędowski, P., &Dzięgielewska, M. (2006). Podstawy gerontologii społecznej. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR

Sędzicki, M. (2020). O konieczności wsparcia seniorów z chorobami otępiennymi (i ich rodzin). W A. M. Korycki (red.), Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób z chorobami otępiennymi i ich rodzin jako wyzwanie dla pracy socjalnej i polityki społecznej (ss. 159-172). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.

Szluz, B. (2022). Nieoczekiwana zmiana miejsc...Opieka nad osobą z chorobą neurodegeneracyjną w biografiach opiekunów rodzinnych osób z chorobą Alzheimera. Przegląd Socjologii Jakościowej, 18(1), 133-148. doi:https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.1.07

Wnuk-Olenicz, M. (2011). Uczenie się z biografii. Próba analizy jednej biografii. W E. Dubas, W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z (własnej) biografii (ss. 231-239). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Zabłocka, A. (2006). Choroba Alzheimera jako przykład schorzenia neurodegeneracyjnego. Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 60, 209- 216.

Published

2024-08-09

How to Cite

[1]
Herkt, P. 2024. Caring for an Elderly Person with Alzheimer’s from the Perspective of Family Caregivers. Gardens of Science and Arts. 14, 14 (Aug. 2024), 159–178. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2024.159.178.