You Have The POWER! Small Steps towards the Goal. Pedagogical Innovation for the 21st Century!

Authors

  • Marta Gizewska Polish
  • Polish Polish Polish

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2023.101.115

Keywords:

samoocena, samorealizacja, zasoby, sprawczość, marzenia, cele, potrzeby, Metoda Małych Kroków, innowacja, edukacja

Abstract

Aim. The aim of this article is to present the author's model of pedagogical innovation: You have the POWER! Dream! Discover! Set your goals!

Methods. This article describes the innovation model based on the Japanese philosophy of Kaizen, which involves achieving specific goals through small steps. There are three steps. The first step is to dream, the second — to discover your strengths, and the third — to set your goals. These steps are successive. Following these steps allows schoolchildren to develop their skills in defining a self-realization plan, recognizing their own resources, and creating a positive self-image. These skills are necessary for 9-14 years olds to define their needs and learn how meet satisfy them.

Results. Pedagogical innovations are an important element of school reality. They enable the implementation of activities that respond to the real needs of children and adolescents.. This article presents an evaluation of the research results of the innovation model described. The assessments of the implementers of this innovation (teachers) as well as its recipients (students) confirm that it is both attractive and effective.

Conclusions. This article presents a comprehensive description of the author's model innovation, including theoretical foundations, aim, thematic scope, didactic methods and evaluation results. The contents presented here link the areas of theory, empiricism and pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Gizewska, Polish

Marta Giziewska – speech therapist, special educator, social rehabilitation educator, career advisor. PhD student at the Institute of Pedagogical Sciences, Faculty of Philosophy and Social Sciences, Nicolaus Copernicus University in Toruń. The author's research interests focus on the issues of communicative competence, linguistic competence, neuropsychological aspects of speech and language, communication disorders in the light of interpersonal relations and shaping self-awareness in the communication process. He translates theoretical knowledge into professional practice. She has many years of experience in working with children, adolescents and adults with various language communication disorders.

Polish Polish, Polish

Emilia Aksamit, assistant professor at the Institute of Pedagogical Sciences of the Nicolaus Copernicus University in Toruń, school pedagogue at the Primary School. John Paul II in Mała Nieszawka, cognitive scientist, family scientist and systemic psychotherapist during certification.

References

Bałażak, M. (2011). Filozofia Kaizen w pracy nauczyciela. Edukacja-Technika-Informatyka, 2(1), 271-276.

Barczykowska, A., & Dzierzyńska-Breś, S. (2013). Profilaktyka oparta na wynikach badań naukowych (evidence based practice). Resocjalizacja Polska, 4, 131-152.

Bąbel, P. (2011). Terapia behawioralna zaburzeń rozwoju z perspektywy analizy zachowania. Psychologia Rozwojowa, 16(3), 27-38.

Benek, I. (2016). Włączenie społeczne osób starszych poprzez ich aktywizację – prezentacja rozwiązań architektonicznych. Społeczeństwo i Edukacja. Międzynarodowe Studia Humanistyczne, 1(20), 167-177.

Betyna, M. (2017). Motywacja studentów do nauki języka obcego na przykładzie studentów kierunków medycznych. Zeszyty Naukowe Uczelnianej Rady Doktorantów UKW, 4, 69-83.

Boguszewski, R. (2016). Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży. CEBOS.

Bystrzanowska, M. (2018). Terapia logopedyczna dziecka z mutyzmem wybiórczym. Opis i analiza przypadku. Głos – Język – Komunikacja, 5, 101-115.

Czerwonka, E., & Waszkuć, E. (b.d.) Metodyka nauczania przedmiotów. http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/7bec72141130c8f109c21ec70dd36508

Detyna, B. (2018). Wdrożenie koncepcji „szczupłego” zarządzania w szkole wyższej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie, 19(2), 65-81.

Dytfeld, K., & Smółka, E. (b.d.) Metody aktywizujące jako system motywowania uczniów do nauki. https://silo.tips/download/metody-aktywizujce-jako-system-motywowania-uczniow-do-nauki

Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, & K., Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga: podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych.

European Network of Ombudspersons for Children (2018). Child and Adolescent

Mental Health in Europe. ENOC.

Franke, E. (2016). Kaizen, jako metoda ciągłego doskonalenia, służąca do pozyskiwania wiedzy w organizacji uczącej się. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 87, 93-103.

Makaruk, K., Włodarczyk, J., & Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Gabryelewicz, I., Gawłowicz, P., & Sadłowska-Wrzesińska, J. (2015). Kaizen jako skuteczna metoda wspomagająca efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem. Problemy Profesjologii, 2, 139-148.

Garncarz, A., & Rybka, A. (2012). Terapia i edukacja osób z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną. Próba integracji zagadnień. Sztuka Leczenia, 3-4, 47-68.

Giziewska, M., & Aksamit, E. (b.d.) Masz tę MOC! Marz. Odkrywaj. Ustalaj cele. https://popojutrze2.pl/masz-te-moc/

Hysa, B. (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 97, 387-398.

Imai, M. (2007). Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii. Drukarnia Wydawnicza im. W. L. Anczyca.

Janus, A. (2012). Dobre praktyki: Zawód – nauczyciel. Poradnik. Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kultury Fizycznej i Turystyki im. Haliny Konopackiej.

Krzesińska-Żach, B. (2005). Edukacja medialna dziecka w rodzinie – wybrane aspekty. W J. Izdebska, & T. Sosnowski (red.), Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, t. 1: Telewizja i inne mass media w życiu dziecka – wyzwaniem dla edukacji medialnej (ss. 54-59). Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.

Kuleczka, M., & Skierska-Pięta, K. (2011). Dobre praktyki: zawód – nauczyciel. Poradnik opracowany w ramach projektu: Praktyka na miarę szyta. Program praktyk pedagogicznych podnoszących jakość kształcenia w zawodzie nauczyciela. Wydawnictwo Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych.

Lasota, A., & Pisarzowska, E. (2016). Pożądane cechy osobowości nauczyciela – pedagoga w ujęciu klasycznych i współczesnych koncepcji. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 1(7), 77-88.

Moja wiara w siebie (b.d.) https://ckziu.radom.pl/wp-content/uploads/2019/07/TEST-Moja-wiara-w-siebie1.pdf

Mordzak, M. (2018). Przebieg edukacji osób z mutyzmem wybiórczym. W M. Chmielewska, & M. Kamińska (red.), Edukacja otwarta (ss. 125-148). Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku.

Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny, wydanie trzecie poprawione. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Ostaszewski, K. (2017). Monitorowanie zachowań ryzykownych, zachowań nałogowych i problemów zdrowia psychicznego 15-letniej młodzieży. Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Przyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. 2002 Nr 56, poz. 506).

Rubacha, K. (2012). Metodologia badań nad edukacją. Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Schulz, R. (1996). Studia z innowatyki społecznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Śliwerski, B. (2008). Edukacja w wolności. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Trzciszka, T. (2012). Innowacje - szanse i bariery w aspekcie konkurencyjności polskiej gospodarki. W T. Sikora, & M. Giemza (red.), Praktyka zarządzania jakością w XXI wieku (ss. 240-252). Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Opracowano na podstawie: t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z 2022r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730, 2089, z 2023r. poz. 185.

Woynarowska-Sołdan, M., & Woynarowska, B. (2019). Przedszkole promujące zdrowie w Polsce i innych krajach. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 1(13), 43-60.

Zapędowska-Kling, K. (2016). „Pasja dla życia” – innowacyjny program aktywizacji osób starszych na przykładzie doświadczeń szwedzkich. Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, 11(1), 37-46.

Ziółkowski, P. (2022). Rola innowacji pedagogicznych w szkole. Zeszyty naukowe WSG, seria: Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo, 40(7), 15-33.

Published

2023-08-31

How to Cite

[1]
Gizewska, M. and Polish, P. 2023. You Have The POWER! Small Steps towards the Goal. Pedagogical Innovation for the 21st Century!. Gardens of Science and Arts. 13, 13 (Aug. 2023), 101–115. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2023.101.115.