Polski Spoiler, dark intrigues, parallel octaves - Brecht on Netflix

Authors

  • Natalia Mazurkiewicz-Szafarska Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Jagielloński, Gołębia 24, 31-007 Kraków

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2022.274.294

Keywords:

Brecht, Wartość mosiądzu, popkultura, Seria niefortunnych zdarzeń

Abstract

Aim. The main purpose is an attempt to find an answer if the creators of Netflix Series The Series of Unfortunate Events (Sonnenfeld, 2017-2019) intentionally or unintentionally realized Bertolt Brecht’s concepts described in his theoretical works. The paper focus especially on musicality of the Netflix’s production and Brecht’s theatre.

Discussed concepts. The paper is based on a current studies of the seriality in both culture and pop culture, with a comparative analysis of musicality of Brecht’s works and theoretical concepts, and music pieces of the Netflix’s series. The role of the pieces seems to be somewhat analogues, what indicates the question of the similarities in the function of the construction of cultural texts and the intentionality of the reference - which becomes the main topic of the article. 

Results. The similarities observed through the process of the analysis shows
a postbrechtian character of musical pieces of The Series of Unfortunate Events. However, the origins of the songs differ. Brecht’s are more political, while songs in The Series… are to be entertaining, sometimes with a social messages, understanding of which is not required to understand the series’ main message. This indicates the multiplicity of possible interpretations of the series and a pop culture as a whole.

Cognitive value. The paper includes the comprehensive analysis of the musicality of the songs of Brecht and Netflix’s Series of Unfortunate Events. This research might lead to the further studies of the mutual influences and antagonisms between the stereotypically presumed as high culture and modern pop culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia Mazurkiewicz-Szafarska, Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Jagielloński, Gołębia 24, 31-007 Kraków

Doktorantka kierunku nauki o sztuce Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Absolwentka wiedzy o teatrze w specjalności teatrologicznej. Do jej podstawowych zainteresowań badawczych należy teatr muzyczny, w szczególności musicalowy. Jako dyplomowany muzyk łączy narzędzia teatrologiczne i muzykologiczne w celu jak najdokładniejszej analizy spektakli muzycznych. Założycielka fundacji teatralnej Teatr Przypadków Feralnych, specjalizującej się w konwencji  absurdu. W ramach działalności praktycznej zajmuje się reżyserią, dramaturgią i szeroko rozumianym zarządzaniem kulturą.

References

Brecht, B. (1962). Opera za trzy grosze. Winawer B., Witek-Swinarska B. (tłum.). W: tegoż. Dramaty. t.1. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Brecht, B. (1975). Wartość mosiądzu. (przekład zespołowy). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Brecht, B., & Weill, K. (1952). Opera za trzy grosze. Pobrano 16.05.2019 z lokalizacji https://www.youtube.com/watch?v=6-lXRHZ2fTY

Ebb, F. (b. d.). Willkommen. Pobrano 14.05.2019 z lokalizacji https://www.youtube.com/watch?v=Z1Ks7N2wQFl

Guy, D. J. (1991). Sex & Danger in Buenos Aires: Prostitution, Family, and Nation in Argentina. Nebraska: University of Nebraska Press.

Sonnenfeld, B., Handler, D., & Łam, R. (producenci). HudisM. (autor). Sonnenfeld B. (reżyser). (2017-2019). Seria niefortunnych zdarzeń (film).

Loska, K. (2004). Postmodernizm i telewizja: Z Archiwum X. W: Kisielewska A. (red.). Między powtórzeniem a innowacją. Seryjność w kulturze. Kraków: RABID.

Ryczkowska, A. (2016). Mechanizmy oddziaływania muzyki na procesy fizjologiczne i emocjonalne słuchacza. Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ.29 (2).

Shukla, H. K., & Purohit, D. R. (2016). The Use of Music in the Light of Brechtian Theories and Practices. Pobrano 07.05.2019. z lokalizacji http://www.languageinindia.com/dec2016/hemantkumarmusicbrecht.pdf.

Sitarski, P. (2004). Dokąd prowadzą ścieżki prawdy. O narracji w systemie rozrywkowym Z Archiwum X. W: Kisielewska A. (red.).Między powtórzeniem a innowacją: seryjność w kulturze. Kraków: RABID.

Szydłowki, R. (1973). Bertolt Brecht. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Willet, J. (1977). The Theatre of Bertolt Brecht. Londyn: Methuen & Co.

Published

2022-08-30

How to Cite

[1]
Mazurkiewicz-Szafarska, N. 2022. Polski Spoiler, dark intrigues, parallel octaves - Brecht on Netflix. Gardens of Science and Arts. 12, 12 (Aug. 2022), 274–294. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2022.274.294.