How far is from Ms. Psychologist to Mr. Psychologist?

Authors

  • Eliza Grajek Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław, Polska
  • Julia Ratka Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2021.87.105

Keywords:

femine form of professional titles, women's competences, ambivalent sexism, employment tendencies, gender discrimination

Abstract

Abstract 

For many years there has been a lot of discussion around the feminine forms of job titles, both in politics and in other areas of social life. Both sides of the barricade exchange arguments for and against their use. On the other hand, not enough research on this subject has been carried out in Poland so far. The aim of the experimental study (N = 140) was to check the influence of the "feminine ending" on the assessment of professional competences of women who title themselves in this way. Two versions of the questionnaire with six candidates were prepared: in one them the feminine job titles were used, while in the other their masculine equivalents. Additionally, in the case of one of the candidates, a fictitious name of the profession was introduced in order to check whether the respondents, when confronted with a foreign name, would devalue the candidate using the feminine ending. The study showed that the competences of the female candidates who used Polish feminine forms of “architect” and “lawyer” in their self-descriptions were assessed lower than those of the women using the masculine equivalents of these two professional titles, and the result was statistically significant. In the remaining cases, no statistically significant differences were found. The moderator verified in the study were sexist views measured with The Ambivalent Sexism Inventory by Peter Glick and Susan Fiske, translated by Małgorzata Mikołajczak and Janina Pietrzak under the name: Scale of Ambivalence towards Women. It was shown that both people with medium and high scores in this questionnaire rated the female candidate significantly lower than those with low scores. In the case of job names without feminine endings the evaluation results were similar, regardless of the level of displayed sexism.  

Keywords: feminine forms of professional titles, women's competences, ambivalent sexism, employment tendencies, gender discrimination 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliza Grajek, Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław, Polska

Eliza Grajek – studentka psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim, szczególnie zainteresowana psychologią społeczną, tematyką stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią oraz zaburzeniami jedzenia z dziedziny psychologii klinicznej. Fascynuje się tematyką cielesności, obrazem ciała, zwłaszcza postrzeganiem kobiecego ciała we współczesnej kulturze i współczesnym społeczeństwie. Prywatnie miłośniczka czytania, uprawiania sportu oraz języka niemieckiego.

Julia Ratka, Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław, Polska

Julia Ratka – studentka psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim, fascynuje się psychologią biznesu, zwłaszcza przeciwdziałaniem nierównym podziałom w procesach rekrutacji i selekcji. Ciekawi się zjawiskami psychologicznymi zachodzącymi wśród pracodawców i pracowników. Prywatnie zdobywa górskie szczyty i jest miłośniczką języka francuskiego.

References

Blikle, A. i in. (2019). Stanowisko Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN w sprawie żeńskich form nazw zawodów i tytułów. Pobrano 13.01.2020 źródło: www.rjp.pan.pl

Bodziony, J. (2020). [Wywiad] „Słowa o gwałcie na języku to absurd". Kultura liberalna, 2020 (574), s.4 - 8.

Dymek, M. i in. (2011), Poradnik równościowy, 190-197. Oława: Fundacja Inicjatyw Społecznych i Kulturowych Grejpfrut

Formanowicz, M., Bedynski, S., Cisłak, A., Braun, F., Szczesny, S., (2013). Side effects of gender-fair language: How feminine job titles influence the evaluation of female applicants. European Journal of Social Psychology, 2013(43), s. 62-81.

Glick, P., Fiske S. (1996). The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating Hostile and Benevolent Sexism. Journal of Personality and Social Psychology. Pobrano 02.01.2020, źródło: www.researchgate.net

Glick, P., Fiske S. (1996). The Ambivalent Sexism Inventory. Źródła: secure.understandingprejudice.org/asi/take, www.socialpsychology.org

Hansen, K., Littwitz C., Sczesny S. (2016). The Social Perception of Heroes and Murderers: Effects of Gender-Inclusive Language in Media Pobrano 2.01.2020, źródło: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.00369/full

Koeser S., Kuhn E. Szczesny S. (2015). Just Reading? How Gender-Fair Language Triggers Readers’ Use of Gender- Fair Froms. Journal of Language and Social Psychology 34 (3) (s.343-357)

Małocha-Krupa, A. (2015). Słownik nazw żeńskich polszczyzny. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Mandal, E. (1991). Wyjaśnianie przyczyn sukcesów i niepowodzeń zawodowych doznawanych przez kobiety i przez mężczyzn. Przegląd Psychologiczny 34 (s.637-647). Pobrano 2.01.2020, źródło: www.researchgate.net

Mikołajczak M., Pietrzak, J. (2014) Ambivalent Sexism and Religion: Connected Through Values. Pobrano 3.01.2020, źródło: Springerlink.com

Mikuła, P. [Mówiąc inaczej]. (2019). Psycholożka”? „Gościni”? „Ministra”? Czy to w ogóle poprawne? Pobrano z: https://youtu.be/TjJZ8THmtXQ

Oczki, J. (2015). Nierówności ze względu na płeć na rynku pracy w Polsce. Polityka Społeczna, nr 7 (2015) (s.26-29)

Pietrzak, J., Mikołajczak M. (2015). Seksizm w Polsce. Uniwersytet Warszawski: Uprzedzenia w Polsce. Pobrano 3.01.2020, źródło: www.LiberiLibri.pl

Siuda, P., (2009). Eksperyment w Internecie - nowa metoda badań w naukach społecznych. Studia Medioznawcze, nr 3 (38), s. 152-168.

Wojciszke, B. (2017). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Zawiliński, Roman (1901). O imionach obcych w ogłoszeniach czasopism polskich. Poradnik Językowy, 1901(8), s. 113-128.

Published

2021-08-26

How to Cite

[1]
Grajek, E. and Ratka, J. 2021. How far is from Ms. Psychologist to Mr. Psychologist? . Gardens of Science and Arts. 11, 11 (Aug. 2021), 87–105. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2021.87.105.