Symbolika w filmie Nosferatu wampir Wernera Herzoga

Autor

  • Justyna Braszka Uniwersytet Łódzki, Wydział Fililogiczny, ul. Prez. Gabriela Narutowicza 68, 90-136 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2021.170.177

Słowa kluczowe:

wampir, wampiryzm, oniryzm, ludzkość, folklor, kino, film, Werner Herzog, Isabelle Adjani, Klaus Kinski, Bruno Ganz, ekspresjonizm niemiecki, neoromantyzm niemiecki, kinematografia niemiecka, Friedrich Wilhelm Murnau, Bram Stoker

Abstrakt

Cel. Celem artykułu jest przedstawienie symboliki ukrytej w filmie Nosferatu wampir w reżyserii Wernera Herzoga, zaprezentowanej na tle filmowego wampiryzmu i twórczości reżysera. Artykuł przedstawia zarys i genezę kina wampirycznego, spuściznę ekspresjonistycznej kinematografii niemieckiej i ponowne podejście Herzoga do wznowienia myśli neoromantycznej. W artykule zaprezentowano także wpływ folkloru i motyw potęgi natury, który miał wpływ na reżyserię Wernera Herzoga. Wymienione wyżej tematy przeplatają się z celem głównym artykułu, czyli interpretacją filmu Nosferatu wampir.

Omówienie koncepcji. Artykuł oparty jest na teoretycznej wiedzy z zakresu kultury, zwłaszcza ze sztuki filmowej. Przyjęta koncepcja łączy w sobie opis nierozerwalnej zależności między reżyserią a wybraną przez twórcę inspiracją, którą należy z kolei interpretować jako część właściwych składowych. W przypadku filmu Nosferatu wampir trzeba sięgnąć do motywów pojawiających się w gatunku filmowym jaki jest horror, a przede wszystkim w nurcie tzw. kina wampirycznego. Aspekty filmowe poszerzone o wizję Wernera Herzoga zostały uzupełnione o pozostałe motywy, m. in.: folklor.

Wnioski. Artykuł przedstawia gamę informacji na temat symboliki wykorzystywanej przez Wernera Herzoga. Omówienie Nosferatu wampir to przy tym kwestia ujęcia koncepcji metafizycznych, folklorystycznych i społecznych.

Wartość poznawcza. W artykule zaprezentowano kompleksową analizę filmu Nosferatu wampir uzupełnioną o wiedzę z zakresu sztuki filmowej, głównie kinematografii niemieckiej od okresu nurtu ekspresjonistycznego po zmiany w kinie niemieckim doby Herzoga.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Justyna Braszka - Uniwersytet Łódzki, Wydział Fililogiczny, ul. Prez. Gabriela Narutowicza 68, 90-136 Łódź

W 2020 r. otrzymała tytuł licencjata z dziennikarstwa międzynarodowego za pracę dyplomową pt.: Propaganda i manipulacja w III Rzeszy na podstawie I tomu Dzienników Josepha Geobbelsa. Kontynuuje studia II stopnia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się szeroko pojętą kulturą, filmem, literaturą, a także manipulacją w mediach i polityką. Pochodzi z artystycznej rodziny. Aspirująca pisarka i scenarzystka.

Bibliografia

Ermida I. (2016). Dracula and the Gothic in Literature, Pop Culture and the Arts. Boston: Brill Rodopi.

Herzog, W. (reżyser). (1979). Nosferatu wampir [film]. Werner Herzog Filmproduktion, Gaumont, Zweites Deutsches Fernsehen.

Janion M. (2002). Wampir. Biografia symboliczna. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Newby R. (2019). The Quiet Horror of 'Nosferatu the Vampyre' at 40. Pobrane z: https://www.hollywoodreporter.com/heat-vision/nosferatu-at-40-quiet-horror-werner-herzogs-remake-1247118.

Sarbiewska J. (2014). Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Sobotka K. (1996). Krzyk człowieka. Twórczość filmowa Wernera Herzoga. W: K. Sobotka (red.) Mistrzowie kina europejskiego (s. 167-186), Łódź: STO Films.

Pobrania

Opublikowane

2021-08-26

Jak cytować

[1]
Braszka, J. 2021. Symbolika w filmie Nosferatu wampir Wernera Herzoga. Ogrody Nauk i Sztuk. 11, 11 (sie. 2021), 170–177. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2021.170.177.