Berta Zuckerkandl and artistic criticism of Polish art (on selected examples)
DOI:
https://doi.org/10.15503/onis2021.153.161Keywords:
Berta Zuckerkandl, Polish art, criticism of Zuckerkandl, Polish paintingAbstract
Aim. The aim of the research is to present Berta Zuckerkandl's views on Polish art in her press texts.
Methods. The methods used during the research are those specific to the discipline of literary studies, art history, the skopos method, and the translator's apparatus.
Results. Discernment in Berta Zuckerkandl's texts on Polish art is not sufficient. The texts have not been translated and analyzed.
Conclusions. Berta Zuckerkandl was the only one of the great art critics of her time to devote so much space to Polish art. Her knowledge of art, artists and Polish culture is extremely broad. It elevates Polish art, puts it on an equal footing with other artists and analyzes their works.
Key words: Berta Zuckerkandl, Polish art, criticism of Zuckerkandl, Polish painting
Downloads
References
Źródła:
Lanckoroński, K. (1903) Nieco o nowych robotach w katedrze na Wawelu, s. 5-25. Pobrano z https://polona.pl/item/nieco-o-nowych-robotach-w-katedrze-na-wawelu,NzI1NTEwNjQ/4/#info:metadata, Dnia (2020, 05, 27).
Mehoffer, J. (1903) Uwagi o sztuce: Odpowiedź na list hr. Karola Lanckorońskiego w sprawie restauracyi Katedry na Wawelu, s. 3-16. Pobrano z: https://polona.pl/item/uwagi-o-sztuce-odpowiedz-na-list-hr-karola-lanckoronskiego-w-sprawie-restauracyi,NzI1NTE4Mjg/6/#info:metadata, Dnia (2020, 05, 27).
Wiener Secession. (1906). XXVI. Ausstellung der Vereinigung Bildender Künstler Österreichs Secession Wien. Pobrano z https://archive.org/details/frick-31072002472290/page/n7/mode/2up, s. 22-32, Dnia (2020, 11, 15).
Ausstellung der Vereinigung Bildender Künstler Wiener Secession. (1902). XV. Ausstellung der Vereinigung Bildender Künstler Österreichs Secession Wien. Pobrano z https://archive.org/details/frick-31072002489906/page/n23/mode/2up, s. 26-31, Dnia (2020, 11, 15).
Zuckerkandl, B. (1903). Von neuer polnischer Kunst. Die Kunst für Alle: Malerei, Plastik, Graphik, Architektur. München, 12, 275- 280.
Zuckerkandl, B. (1908). Jung- Polen. W: B. Zuckerkandl (red.), Zeitkunst Wien 1901-1907 (s. 140-146). Wiedeń-Lipsk: Hugo Heller & Cie.
Zuckerkandl, B. (1903). Wiener Kunst-Ausstellungen. Die Kunst für Alle: Malerei, Plastik, Graphik, Architektur. München, 7, 165-169.
Zuckerkandl, B. (1903). Hat ein Kunst-Mäcen das Veto-Recht? Die Kunst für Alle: Malerei, Plastik, Graphik, Architektur. München, 2, 49-52.
Opracowania:
Ackerl, I. (1993). Wiener Salonkultur um die Jahrhundertwende. Ein Versuch. W: Die Wiener Jahrhundertwende: Einflüsse, Umwelt, Wirkungen. Wien, Köln, Graz: Böhlau Verlag
Baranowa, A. (2001). Krytycy wiedeńscy o „Sztuce” ̶ Ludwig Hevesi, Hermann Bahr, Berta Zuckerkandl. W: A. Baranowa (red.), Stulecie Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka“ (s. 65-77 ). Kraków: Universitas
Baranowa, A. (1998). Wagner, Gesamtkunstwerk i moderniści. W kręgu utopii języka uniwersalnego. Roczniki humanistyczne, 4, 89-121, Pobrano z: https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/rhhsz1998/0091)
Enderle-Burcel, G. (2018). Berta Zuckerkandl – Gottfried Kunwald: Briefwechsel 1928-1938. Wien: Böhlau Verlag.
Kulesza, R. (2012). Słownik kultury antycznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Miłobędzka-Gieysztor, E. (1995). W obronie „całościowości”. Pojęcie Gesamtkunstwerk. Kultura współczesna: Teoria – Interpretacje – Krytyka, 3-4, 1-27. Pobrano z: https://www.nck.pl/wydawnictwo/kultura wspolczesna/archiwum/kw_no_99164,v,spis_tresci#
Nautz, J., Vahrenkamp, R. i Ackerl, I. (1993). Die Wiener Jahrhundertwende: Einflüsse, Umwelt, Wirkungen
Oppenauer, M. (2012). Der Salon Zuckerkandl im Kontext von Wissenschaft, Politik und Öffentlichkeit: populärwissenschaftliche Aspekte der Wiener Salonkultur um 1900. Weitra: Verlag Bibliothek der Provinz.
Peham, H. (2013). Die Salonièren und die Salons in Wien. Wien: Styria Premium.
Schulte, M. (2006). Berta Zuckerkandl: Saloniere, Journalistin, Geheimdiplomatin. Zürich: Atrium Verlag
Zawadzki K, R. (2006). Racjonalne i nieracjonalne zasady poezji u Horacego i Arystotelesa. Collectanea Philologica, 9, 155-167. Pobrano z http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Collectanea_Philologica/Collectanea_Philologica-r2006-t9/Collectanea_Philologica-r2006-t9-s155-167/Collectanea_Philologica-r2006-t9-s155-167.pdf, Dnia (2020,12,30).
Zuckerkandl, B. (1908). Zeitkunst Wien 1901-1907. Wien und Leipzig: Hugo Heller
&Cie.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Katarzyna Świdnicka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.