INFLUENCE OF POSITIVE AND NEGATIVE EMOTIONS ON INTERPERSONAL DISTANCE, ASSESSMENT AND ATTITUDES

Authors

  • Marta Urbańska
  • Michalina Wróbel Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii ul. Dawida 1, 50-529 Wrocław

DOI:

https://doi.org/10.15503/onis2020.159.168

Abstract

Emotions are associated with many areas of human life. They affect reception the reality, determine attitudes and judgment. The conducted study verified whether emotions (positive or negative) affect an interpersonal distance. 40 people took part in that study: 22 women and 18 men between the ages of 20 and 51 (M = 25 SD = 7.48). Analysis of the correlation between emotion and conversational distance showed a difference in the limit of statistical significance (t (38) =1.92; p = 0.06).

It means that people who were induced by negative emotions could keep larger conversational distance (M1 = 64.7) than those who were induced by positive emotions (M2 = 54.2).
In the case of positive emotions and minimal distance, the correlation analysis showed no statistically significant differences between the groups (U = 166.00; p = 0.36). There is also a link found between aroused emotions and emotions occurring while getting closer to each other, judgment of a neutral person and attitude towards her.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Urbańska

Marta Urbańska

Studentka czwartego roku psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Studentów i Absolwentów Psychologii, Pracowni HR oraz Koła Naukowego Psychologii w Biznesie. 

Zafascynowana psychologią biznesu, w kierunku której się aktywnie rozwija. 

Michalina Wróbel, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii ul. Dawida 1, 50-529 Wrocław

student

References

Aronson, E. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka.

Andersen, P. A. (2000). Explaining intercultural differences in nonverbal communication. W: L. A. Samovar & R. E. Porter (red.), Intercultural communication: A reader (ss. 258–279). Belmont, CA: Wadsworth.

Bieleń, I. (2013). Mowa ciała jako element wykorzystywany w mediacji w sferze publicznej. Pobrane z: https://bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/40748/edition/41151/content

Dąbrowski, A. (2012). Wpływ emocji na poznawanie. Pobrane z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.doi-10_2478_v10271-012-0082-6

Dolińska, D. (2013). Mowa ciała jako aspekt komunikacji międzyludzkiej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 65, 101-110.

Hall, E. (1978). Ukryty Wymiar. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Knapp, M., Hall, J. (2000). Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich. Wrocław: ASTRUM.

Leathers, D. G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lubina, E. (2005). Rola emocji w procesie kształcenia na odległość. Pobrane z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/10/id/161

Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Published

2020-07-28

How to Cite

[1]
Urbańska, M. and Wróbel, M. 2020. INFLUENCE OF POSITIVE AND NEGATIVE EMOTIONS ON INTERPERSONAL DISTANCE, ASSESSMENT AND ATTITUDES. Gardens of Science and Arts. 10, (Jul. 2020), 159–168. DOI:https://doi.org/10.15503/onis2020.159.168.