Motyw szaleństwa w kulturze popularnej

Autor

  • Jacek Skorupski-Cymbaluk Uniwersytet Wrocławski, Pl. Uniwersytecki, 50-137 Wrocław

Słowa kluczowe:

szaleństwo, kultura popularna, popkultura, film, choroba psychiczna, gry komputerowe, nowe media, eksperyment Rosenhana, Far Cry 3

Abstrakt

Teza: Głównym celem artykułu jest przedstawienie i analiza sposobów przedstawienia zjawiska szaleństwa w kulturze popularnej.
Omówione koncepcje: Wyróżniłem dwa częste sposoby obrazowania szaleństwa w dziełach kultury popularnej: rozumienia szaleństwa jako niedopasowanie społeczne oraz wykluczenie społeczne. Zasygnalizowałem, że gry komputerowe są i powinny być ważnym celem badań. Oprócz tego dokonuję rozróżnienia terminów „chory psychicznie” i „szalony”.
Wnioski: Nie istnieją oczywiste kryteria, pozwalające na scharakteryzowanie czym jest motyw szaleństwa w popkulturze, mimo to da się wyodrębnić najczęstsze sposoby przedstawiania tego zjawiska. Gry to medium prężnie rozwijające się, w którym tematyka szaleństwa jest silnie obecna.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Biogram autora

Jacek Skorupski-Cymbaluk - Uniwersytet Wrocławski, Pl. Uniwersytecki, 50-137 Wrocław

student

Pobrania

Opublikowane

2017-07-16

Jak cytować

[1]
Skorupski-Cymbaluk, J. 2017. Motyw szaleństwa w kulturze popularnej. Ogrody Nauk i Sztuk. 7, 7 (lip. 2017), 397–404.